خط گوي و حق تقدم

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
چوگان، بازي فوق‌العاده خطرناكي است كه اگر مقررات و قوانين محكمي بر آن حاكم نباشد، به ميدان كشتار سواران تبديل مي‌شود براي جلوگيري از اين مخاطرات بايد چوگان باز انواع تخلف‌ها و قواعد را بداند تا بتواند از آنها پرهيز كند. يكي از مهم‌ترين چيزهايي كه بايد دانسته شود "حق تقدم" است كه با خط "گوي نبايد" اشتباه شود. از لحظه شروع بازي تا موقعي كه گوي مرده يا از زمين خارج مي‌شود در هر لحظه براي يك نفر حق تقدم وجود دارد، بدين معني كه در آن لحظه فقط آن يك نفر حق دارد كه گوي را بزند، و جز او كسي حق زدن گوي را ندارد. ولي خط گوي كه با آن حق تقدمي ك به دنبال گوي براي برخي از سواران به وجود مي‌آيد،‌فرق دارد و آن خطي است كه گوي بعد از ضربه خوردن مي‌پيمايد.
يك ضربه ممكن است به سواري كه ضربه را زده است، در امتداد خط گوي، حق تقدم بدهد مانند سواري كه در خط مستقيم با ربه راست جلو، گوي را مي‌زند كه خود در امتداد خط گوي داراي حق تقدم مي‌شود. ولي اگر سواري ضربه زير گردن بزند، يعني گوي را در جهتي عمود بر طول اسب خود روانه كند، اين سار حق تقدم براي زدن ضربه مجدد را ندارد و سواري كه به طور مستقيم در امتداد خط گوي است، يا با زاويه‌اي كمتر از 90 درجه وارد خط گوي مي‌شود، حق تقدم خواهد داشت.
مثال ديگر اين كه سواري، ضربه راست جلو را وارد ساخته و به دنبال خط گوي داراي حق تقدم است كه سوار ديگري براي راندن او از روي گوي به پهلوي او مي‌چسبد و فشار مي‌آورد كه او را از خط گوي براند و تا حدودي هم موفق مي‌شود سواري كه داراي حق تقدم است براي اين كه گوي را از دست ندهد در يك لحظه تغيير وضع داده مي‌خواهد به جاي ضربه راست جلو، ضربه چپ جلو بزند، در حالي كه او ديگر حق تقدم خود را به نفع سوراي كه به او چسبيده از دست داده است و اقدام او يك خطا به شمار مي رود. به هر حال به هيچ وجه نبايد به حق تقدم ديگري تجاوز كرد. حتي اگر باعث كشيدن مختصر اسب يا مانع اقدام سواري كه داراي حق تقدم است بشود.
ولي گاهي مي‌توان به خط گوي وارد شد، بدين معني كه اگر سواري با داشتن حق تقدم به دنبال گوي مي‌تازد، سوار ديگر مي‌تواند در جهت مخالف حركت او، بدون ايجاد مخاطره يا باعث كشيدن اسب و برخورد بشود، به سوي گوي حمله برده گوي را در جهت عكس خط براند.
 
بالا