اثرات 5 گانه و تاثیرات آنها

DADAR

Member
5 اثر( دستجلو) شناخته شده وجود دارد که همیشه سوالات بسیاری را از لحاظ نحوه اجرا و یا تاثیر آن بر حرکت اسب و, , , در ذهن سوارکارن ایجاد نموده است,



به کمک دیگر دوستان مطلع در این بخش سعی خواهیم کرد تا این 5 اثر را معرفی نموده و تا حد امکان آن را از لحاظ اجرائی و تائسیر آن بر حرکت اسب مورد بحث قرار دهیم........
 

DADAR

Member
البته از آنجائی که استفاده از دستجلو , بدون بکارگیری اثر نشست و ساق کامل نخواهد شد بنا بر این با توضیح هر اثر دستجلو به وظیفه نشست و ساق ها هم اشاره خواهد شد :smilingsmiley:
 

DADAR

Member
اثر دستجلو مستقیم یا دستجلو باز که در عکس بالا هم میتونیم نام‌های مختلف این اثر را به زبان انگلیسی ببینیم.



همانجور که از اسم این اثر هم پیداست با باز کردن دست به هر سمت اسب هم به همان سمت حرکت میکند . ساده ترین و ابتدائی ترین اثر میباشد که بسیار برای آموزش اسب‌های جوان و یا کم تجربه استفاده میشود .
اما در عین سادگی بسیار کاربردی است و بدون توجه به اینکه در چه سطحی یا چه رشته ایی سواری میکنید این اثر بیشترین استفاده را خواهد داشت......
 

DADAR

Member
با باز کردن دستجلو به سمت مورد نظر فشار ملایمی که توسط دست سوارکار ایجاد شده است توسط دستجلو به گوشه‌ دهان اسب منتقل میشود ...
, همچنین مقداری فشار هم بر روی گوشه لب‌های خارج و گونه ها نیز وارد میشود که بسته به نوع آ بخوری مورد استفاده این فشار کم یا زیاد میشود, :ph34r-smiley:

به عنوان مثال فشاری که در هنگام استفاده یک آبخوری با حلقه ساده بر لب خارج وارد میشود بسیار کمتر از فشاری است که توسط آبخوری با حلقه ( D ) یا آبخوری شاخدار خواهد بود,



همانطور که قبلا هم اشاره کردیم این اثر ,, اثر بسیار مهمی است هم برای اسب و هم برای سوارکار ,
در تمامی سطوح از این اثر استفاده میشود و از کاربردهای دیگر این اثر استفاده از آن برای اسبهائی است که اصطلاحا دهانشان خراب شده است و گوشه لبهایشان معمولا در اثر کشیدن متناوب دستجلو و( یا استفاده بی رویه از آبخوری‌های سنگین توسط دست‌های خشن:hmmsmiley02:) زمخت گردیده و حساسیتشان را از دست داده اند ...........................
 

DADAR

Member
این اثر تائسیر مستقیم خواهد داشت در قوس دادن یا انعطاف جانبی اسب . اما به هیچ وجه تائسیری بر انعاطافپزیری خط طولی سر تا دم یا (TOP LINE ) ندارد , به این معنی که : از این اثر برای گرد کردن اسب :blinksmiley:استفاده نمیگردد , بر همین اساس به این نتیجه خواهیم رسید که توسط این اثر نمیتوان هیچگونه حالت تجمعی در اسب ایجاد نمود چرا که تاسیر آن تنها بر چرخش جانبی و تا حدودی ایجاد قوس بدن به سمت داخل میباشد,

تائسیر مستقیم این اثر بر گردن و ش‌انه های اسب است و مقدار تائسیر آن بر پا‌های عقب تنها در حدی است که پاها مسیر دستها را دنبال نمایاند, ..
در اینجاست که لزوم همراهی اثر نشست و ساق ها مشخص میگردد تا با قرار دادن ساق ها , نشست و بالاتنه در موقعیتی مناسب, , بهترین نتیجه را از این اثر داشته باشیم !!!!!!
 
دادارعزیز
توتصاویری که ازاجرای اثر گذاشتید(البته تصاویرمشخص کننده تمامی نیروهای اعمال شده دراجرای اثرنیست)اشاره ای به اهمیت دستجلوی خارج برای حفظ قوس حرکت وتقسیم نیروی ثقل برروی دوشانه(داخل وخارج)اسب و جلوگیری ازافتادن اسب بر روی شانه داخل نشده است.
آیا تماس دستجلوی خارج تنها برای دعوت اسب به تعادل بیشتردراجرای اثراست (ایجادیک کانال متصل)یا سودمندی دیگری نیز ازالزام تماس خارج مدنظر قرارمیگیرد(نگه داشتن شانه خارج بامکانیزم وزن...)؟

ببخشید درمیان توضیحات شما واردشدم چون احساس میکنم تو پرسشها شما بهتر به نیازمندی های مخاطب دست پیدا میکنید.

ممنون ازموضوع عالی که انتخاب کردید.
 
آخرین ویرایش:

DADAR

Member
دقیقا همینطور است اولیویرا عزیز: , , , , , , , عکس های بالا تنها نشان دهنده این اثر بر روی دستجلو داخل است اما برای تکمیل هر اثر و گرفتن نتیجه مطلوب اثر وزن , ساق و دستجلو خارج به عنوان مکمل انجام وظیفه مینمایند که در ادامه به آن اشاره میشود
:rolleyessmileyanim:.......,
 

DADAR

Member
اصولا در اجرای هر اثر تماس با هر 2 دستجلو حفظ خواهد شد به این معنی که هیچگاه دستجلوها به حالت آزاد یا آویخته در نخواهند آمد, اما , مقدار فشار, برایند و جهت این فشار میتواند متناسب با نتیجیه مورد نظر تغئییر نماید



و اما تائسیر وظیفیه دستجلوی خارج در اثر دستجلو باز:

دستجلو خارج نقش کلیدی را در انجام صحیح این اثر به عهده دارد,



در حالی دست داخل به سمت داخل و مسیر مورد نظر باز میشود, , دستجلو خارج میبایست اثر دست داخل را همراهی کرده و برای دادن آزادی به سر و گردن اسب جهت( چرخش به سمت داخل ) به سمت جلو حرکت نماید,
( به یاد داشته باشیم که تماس از مچ سوار تا دهن اسب همچنان برقرار است)


در صورتیکه دست خارج این حرکت رو به جلو را انجام ندهد , سر اسب قادر نخواهد بود که به سمت مورد نظر بچرخد, همچنین عدم انجام وظیفیه توضیح داده شده از طرف ( دستجلو خارج ) , اثر دست داخل , چندان مفهوم خاصی را برای اسب ایجاد نمی نماید و حتی میتواند باعث ایجاد مقاومت از طرف اسب در ناحیه سر و گردن شود:blinksmiley:
 

DADAR

Member
خوب تا اینجا که تا حدودی با چگونگی انجام این اثر آشنا شدیم
, در این پست هم به چند مثال از استفاده از این اثر در موقعیتهای مختلف اشاره میکنیم , البته دیگر دوستان هم حتما لطف کنن و با مطالب تکمیلی خودشون , کمبودها رو رفع کنند تا ابهامات هر چه کمتر باشد! ! !

من که خودم هم نفهمیدم چی گفتم!!!! , از اونجائی که دیگه امکان ویرایش هم وجود نداره , دوستان عزیز مجبورید هر مطلبی که نوشته میشود را بخونید:confused::winksmiley02:
 

DADAR

Member
اثر دستجلو باز یا مستقیم یا هدایت کنند, اثری است کلی که در تمامی سطوح , چه مبتدی و چه پیشرفته و همینطور تمامی اسبها با هر میزان از تربیت مورد استفاده قرار میگیرد, , درک آن برای اسب بسیار آسان است چرا که خود اثر بسیار ساده و روان است.



تائسیر آن کاملا رو به جلو میباشد و میتواند به راحتی در تمامی گامها مورد استفاده قرار بگیرد , , سادگی این اثر تا جایی است که حتی میتوان آن را در هنگامی که اسب روی مانع و در میان زمین و هوا قرار دارد به کار برد تا مسیر جدید را به او نشان داد , در حالیکه استفاده از اثرات دیگر به همین منظور و در چنین موقعیت مشابهی میتواند تعادل اسب را به هم بریزد, ,



از این اثر میتوان به راحتی در زمان سواری آزاد , , استقامت و , , , , استفاده کرد.



از دیگر موارد استفاده از این اثر , زمانی است که در اثر انجام حرکتی خاص وزن قابل ملاحضه ایی بر روی پا‌ های جلو ( دست ها ) قرار میگیرد , , که مثال کاملا واضح آن حرکت چرخش بر روی دست میباشد , ( زمانی که قوس به سمت داخل است و تمایل وزن بر روی دست داخل بیشتر شده و بدن , حول , محور دست داخل میچرخد )
 

DADAR

Member
زمانی که این اثر را بر روی دستجلو داخل اجرا میکنیم نتیجیه آن در واقع اثر هدایت کننده میباشد. که اسب را بر روی مسیر چرخش مورد نظر هدایت میکند, ,
اما یک روش دیگر استفاده از این اثر , استفاده از آن بر روی دستجلو خارج میباشد که آن را بیشتر با اسم دستجلو باز میشناسیم , ,
در هنگام اجرای حرکاتی خاص از این اثر بر روی دستجلو خارج استفاده میکنیم که ساده ترین آن حرکت تکیه به ساق یا Leg Yealding است .
که دستجلو خارج اثر دستجلو باز را اجرا میکند و دستجلو داخل میتواند یکی از چهار اثر دیگر را اجرا نموده تا حرکت مورد نظر شکل بگیرد, ,



البته در اینجا فقط به اثر دستجلوها اشاره نمودیم و میدانیم که بدون اثرات مکمل ساق و نشست هیچ گردی گردو نخواهد شد:ph34r-smiley:
 

DADAR

Member
در هنگام اجرای این اثر ساق داخل به صورت فعال روی تنگ قرار گرفته و حرکت رو به جلو را ایجاد مینماید , زانو و پاشنه ها کشیده به سمت پائین قرار میگیرند , وزن بیشتری بر روی نشست داخل سوار منتقل میگردد و ساق خارج در تماس اما بدون کنش کمی عقبتر از تنگ قرار میگیرد , اما در صورتیکه حرکت کپل به سمت خارج باشد , ساق خارج نیز فعال شده و کپل اسب را به داخل قوس هدایت مینماید به صورتیکه پاهای عقب به دنبال پاهای جلو در حرکت باشند یا مسیر دست ها را دنبال کنند,

اولیویرا عزیز من عکسی در دست ندارم که اثر و موقعیت ساق و نشست را در این اثر به خوبی نشان بدهد, اگر شما یا دوستان دیگر دارید لطف کنید به همراه مطالب تکمیلی پست کنید تا بریم سراغ اثر بعد یعنی اثر دستجلو غیر مستقیم
ممنون :smilingsmiley:
 
از ارسالت ممنونم.
ببخشید عکس بهتری نداشتم.
 

پیوست ها

  • image002.jpg
    image002.jpg
    6.4 کیلوبایت · بازدیدها: 4
فقط من اگر برداشت خودرا ازتوضیحات شماداشته باشم بایدبه عرض برسانم با توجه به تصاویر وتوضیح همراهی دستجلوی خارج در اجرای اثر,ثقل اسب درزمان اجرا برروی دست داخل خواهد بود.
 

DADAR

Member
فقط من اگر برداشت خودرا ازتوضیحات شماداشته باشم بایدبه عرض برسانم با توجه به تصاویر وتوضیح همراهی دستجلوی خارج در اجرای اثر,ثقل اسب درزمان اجرا برروی دست داخل خواهد بود.


به نظر من در ساده ترین حالت وزن به سمت جلو متمایل هست و به خاطر چرخش به سمت داخل بیشتر بر روی دست داخل ,
اما از اونجائی که میشود از این اثر در سطوح مختلف استفاده نمود ,بنا بر این نظر من این هست که لزوما همیشه صادق نمیباشد
, مثلا گاهی اوقات در هنگام اجرای حرکت Half Pass از این اثر در دستجلو خارج استفاده میکنیم که وزن بیشتر همچنان بر روی پای داخل است,

نظر شما چیست اولیویرا جان؟
 

alamdar

New member
آقای دادار شما کتاب یا پی دی افی برای آموزش درساژ بدون مربی دارید که من بتونم باهاش شروع کنم
توی شهرستان من اصلا چیزی به اسم درساژ نیست
 

DADAR

Member
:cool:
آقای دادار شما کتاب یا پی دی افی برای آموزش درساژ بدون مربی دارید که من بتونم باهاش شروع کنم
توی شهرستان من اصلا چیزی به اسم درساژ نیست


درود بر شما و خوش آمدید به انجمن



دوست عزی ز کتاب زیاد هست و اگر مایل باشید میتونم معرفی کنم , البته به زبان انگلیسی هستند,

لیست کتابهای منتشر شده جدید در ایران در این زمینه را ندارم اما برای اطلاعات بیشتر حتما جناب امیر حسین یا اولیویرا میتونن شما را بیشتر راهنمائی کنند,

یاد گرفتن صحیح این رشته بدون مربی تقریبا امکان پذیر نیست مخصوصا اگر سوارکار چندان تجربه هم نداشته باشد , کتابها و مطالب آموزشی برای بالا بردن اطلاعات شما و درک صحیح از مفاهیم این رشته هستند , برای یاد گرفتن میبایست با مربی مجرب آموزش ببینید,

این آموزش میتونه با 1 بار در هفته و یا حتی 1 بار در ماه شروع بشوند و مدت زمانی که در اختیار دارید رو بر روی حرکات آموزش دیده تمرین نمائد تا درس بعدی,:rolleyessmileyanim:

میتونم بپرسم در چه منطقه ایی تشریف دارید؟
 
به نظر من در ساده ترین حالت وزن به سمت جلو متمایل هست و به خاطر چرخش به سمت داخل بیشتر بر روی دست داخل ,
اما از اونجائی که میشود از این اثر در سطوح مختلف استفاده نمود ,بنا بر این نظر من این هست که لزوما همیشه صادق نمیباشد
, مثلا گاهی اوقات در هنگام اجرای حرکت Half Pass از این اثر در دستجلو خارج استفاده میکنیم که وزن بیشتر همچنان بر روی پای داخل است,

نظر شما چیست اولیویرا جان؟
دادار عزیز
من بسیار کم تجربه تر از آن هستم که دراین باره نظر دهم شمادر استفاده ازاین اثردر سطوح پیشرفته تر به تکیه به ساق وHalf Pass اشاره داشتی که لازم دیدم جهت اطلاع بیشتر دوستان اثرات در گیر در اجرای حرکت Half Pass را ارائه کنم.
خواهش می کنم که دقیقا" مشخص نمایید که کدام یک مدنظر است.

ولی به نظرمن وهمانطور که فرمودید در کلیات وتاثیرات اثرات اصلی(ساق,نشیمن ودستجلو)در اجرای حرکات عمومیت کاملی حکمفرماست که تعریف تاثیرات آنها نیز خالی از لطف نیست.

به هرحال اگر در اجرای حرکت ما تاثیرات دستجلوی خارج را نیزبا اجرای اثرات دیگر وارد کنیم .اثر این تماس خارج موثر واثر نشست سوار, ثقل اسب را بر روی پاها منتقل می نماید که به نظرم به فراخورقوس بدن اسب ثقل بر روی پای داخل (نشست موثر)منتقل خواهد شد.

خواهش می کنم هرکجا که اشتباه کردم اصلاحم کنید.
 

پیوست ها

  • image004.jpg
    image004.jpg
    243.8 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • image002.jpg
    image002.jpg
    61.9 کیلوبایت · بازدیدها: 8

DADAR

Member
دادار عزیز
من بسیار کم تجربه تر از آن هستم که دراین باره نظر دهم شمادر استفاده ازاین اثردر سطوح پیشرفته تر به تکیه به ساق وHalf Pass اشاره داشتی که لازم دیدم جهت اطلاع بیشتر دوستان اثرات در گیر در اجرای حرکت Half Pass را ارائه کنم.
خواهش می کنم که دقیقا" مشخص نمایید که کدام یک مدنظر است.

خواهش می کنم هرکجا که اشتباه کردم اصلاحم کنید.



اختیار دارید اولیویرا جان , پست های پر محتوای شما نشان از اطلاعات و تحقیقات عالی شماست, , , :smilingsmiley:

البته در بحثهای آینده به تک تک این حرکات خواهیم پرداخت و اثرات و نحوه اجرای آنها را با دوستان به بحث خواهیم نشست,

اما در حرکت half pass گاهی اوقات و به منظور نگاه داشتن بدن اسب در خط مستقیم و جلوگیری از کشیده شدن بیش از اندازه ش‌انه ها ( بیش از اندازه به این منظور که همیشه در حرکتhalf pass این ش‌انه ها هستند که کمی جلوتر از کپل , حرکت را هدایت میکنند) به سمت داخل , از این اثر استفاده میشود......