اسبهای پیامبر اکرم (ص)

fatima

Member
روایت های متعددی در مورد اسبهایی که پیامبر اکرم (ص) داشتند وجود دارد. از قوی ترین این روایت ها روایت زیر است که اسامی اسبهای پیامبر را چنین ذکر کرده است:
- السکب : که پیامبر (ص) آن را از یک عرب بادیه نشین به قیمت 10 ورق (دینار؟ درهم؟) خرید.
- المرتجز: که ظاهرن از قبیله ای به همین نام خریداری شده.
- البحر: این اسب را از گروه تجاری که از یمن آمده بودند خریداری کرد و چندین بار با آن مسابقه داد.
- سبحه: از شخصی از اعراب جهینه به قیمت ده شتر خریداری شد.
- اللحیف: گفته می شود مروه بن عمر این اسب را به پیامبر هدیه کرد. در روایتی دیگر گفته می شود که ربیعه بن ابی البرا آن را به پیامبر هدیه کرده است.
- الظرب: فروة بن عمرو الناقرة الجذامي این اسب را به پیامبر هدیه داد.
- الورد: هدیه از شخصی به نام تميم الداري.
- الملاوح: اهدایی از گروهی از بادیه رهاوی
- اللزاز: هدیه از شخصی به نام المقوقس.
 

fatima

Member
اسبهای قبیله بنی هاشم در عصر جاهلیت و پس از آن در عصر اسلام از اصیل ترین اسبهای شبه جزیره به شمار می آمدند.

السکب : این اسب در نزد صاحبش ضرس نام داشت به معنی دندان ولی پیامبر آن را سکب نام گذاشت. این اسب ادهم (سیاه رنگ بود)، سکب احتمالن نام گلی بوده. این اسب نخستین اسبی از اسبهای پیامبر است که با آن به جنگ رفت

- المرتجز: به خاطر زیبایی شیهه اش و این که زیاد شیهه می کشیده این نام را برای آن برگزیده بودند.

- البحر: البحر به معنای دریاست.

- سبحه: پیامبر با آن مسابقه داد و برنده شد. از داشتن آن خوشنود بود. سبحه به معنای تسبیح گفتن است.

- اللحیف: این نام به دلیل این است که در زمان کرگی اش، زیاد روی خاک غلط میخورد!

- الضرب: به معنای ضربه

- الورد: به معنای شجاع و جسور

- الملاوح: به معنای بانمک و زیباست

- اللزاز: یعنی پیش رو. چون اسبی پیش رو بود و از اسبهای دیگر جلو می زد.

منبع: کتاب «حیاه الحیوان» از الدمیری
 

sohrab

Active member
جالبه که پیامبر با وجود این همه اسب، فقط "دلدل" استر اهدایی امیر مصر را سوار میشده است.
 

fatima

Member
ولی فکر نمی کنم این طور باشه. مطابق مطالبی که مطالعه کردم پیامبر این اسبها رو سوار میشده، باهاشون به جنگ میرفته و مسابقه میداده. هر چند که یک استر هم داشته.
 

Dr_Ghaffari

Active member
fatima گفت:
ولی فکر نمی کنم این طور باشه. مطابق مطالبی که مطالعه کردم پیامبر این اسبها رو سوار میشده، باهاشون به جنگ میرفته و مسابقه میداده. هر چند که یک استر هم داشته.
پیامبر سوارکاری نمی کرده است و در هیچ مسابقه ای هم شرکت نمی نموده است بلکه مسابقات سوارکاری را برگزار می نموده است . بسیار به شتر ماده خود مهر می ورزیده است و همواره ناقه اش را مورد لطف و نوازش قرار می داده است . نام اسبهای ذکر شده همه درست است که پیامبر مالک آنها بوده است و نه سوارکار آنها !
 

fatima

Member
پس پیامبر چطور به جنگ می رفته؟ در آن زمان اسب وسیله ای برای مسابقه و تفریح نبود، بلکه برای زندگی ضروری بود. مخصوصا برای اعراب که پیوسته با قبایل دیگر به جنگ می پرداختند. از شتر برای مسافرت های طولانی و تجارت و .. استفاده می شد. اما ابزار اساسی برای کسانی که به جنگ می رفتند اسب بود و فکر نمی کنم در جنگ شتری مورد استفاده قرار می گرفته. فکر می کنم این موضوع نیاز به بررسی بیشتری داره. در ضمن آن زمان مثل الان سوارکاری به عده ای خاص محدود نبود و همه از کودک و زن و مرد و پیر و جوان سواکاری را می آموختند و آیا به نظر شما این درست است که پیامبر سوارکار نبوده باشه؟؟؟؟ فراموش نکنید مفهومی که امروز ما از سوارکار داریم با مفهوم سوارکار نزد اعراب پیشین بسیار متفاوت است.
 

fatima

Member
الترمذی: ركوبه - صلى الله عليه وسلم -:

كان - صلى الله عليه وسلم - يركب الخيل والإبل والبغال والحمير، وكان يركب وحده، وربما أردف غيره خلفه على البعير، وكان أكثر ما يركب الخيل والإبل، ولم يكن عنده إلا بغلة واحدة، أهديت له.


ترجمه: پیامبر (ص): سوار اسب و شتر و استر و خر می شد. خود به تنهایی سوار می شد و ممکن است گاهی شخص دیگری را نیز با خود سوار بر چهارپایان (استر و الاغ و ...) می کرد، بیشتر سوار بر اسب و شتر می شد. یک استر (قاطر؟ ) بیشتر نداشت که به او هدیه داده شده بود.
 

fatima

Member
در منابع نیز ذکر شده است که پیامبر اکرم علاوه بر اسب، بر استر و الاغ سوار می شده که حاکی از تواضع ایشان است، و گفته می شود به دلیل تواضع این کار را انجام می داده :
كان صلى الله عليه وسلم يركب الحمار مع قدرته على ركوب الخيل تواضعا لله عز وجل ، كان أحيانا مخيرا بين البغل والحصان فيركب البغل تواضعا لله

أرجو أن تفهموا كلامي بشكل صحيح فأنا لا أدعوكم لأن تقللوا من شأنكم أو تزهدوا ولكن ليس هناك مانع أن تتنازلوا مرة ابتغاء الخضوع لله وتعليم القلب الذل وعدم الكبر .

يوم فتح خيبر : عاد النبي صلى الله عليه و سلم منتصرا ، والمدينة كلها خرجت لاستقباله فإذا به و قد كان يركب فرسه وفى موقف عز وسط جيشه يقول أين البغل ؟ فينزل عن الفرس ويركب البغل تواضعا ، صلى الله عليه وسلم




مجلة الجندي المسلم : الفقه العسكري
تاريخ: 23/05/2009
د/ عايض بن مقبول القرني
1ـ لأن عرق الحمار طاهر لما روي أن النبي ? كان يركب الحمار معروريا والحر حر الحجاز, ويصيب العرق ثوبه, وكان يصلي في ذلك الثوب. فإذا كان العرق طاهراً فالسؤر أولى, والبغل أولى بالحكم من الحمار
 
بنظر من هم بعیده که پیامبر فقط مالک این اسبا بوده و سوار نمیشده جه بسا خود ایشون سفارش به سوارکاری نمودن
و این مستنداتی که فاتیما نوشته این حدسیات و محکم تر میکنه
 

fatima

Member
تو تاپیک البراق چند تا پست از دوستان خوندم راجع به سوارکاری پیامبر. همون طور که می بینید مطالبی که در مورد سوارکاری پیامبر و این که سوار بر اسب میشده همراه با مستندات نقل کردم. قطعا نظر دکتر غفاری عزیز بسیار محترم هست و من دوس ندارم اصلا هیچ غرض ورزی یا دلخوری پیش بیاد.
ولی گفته ی دکتر غفاری مبنی بر این که پیامبر با وجود داشتن اسب ، بر اسب سوار نمیشده واقعا برام عجیبه و اصلا نمی تونم درک کنم و همون طور که دیدید همراه با مستندات ذکر کردم که پیامبر مطمئنا سوار بر اسب میشده والا اصلا چه دلیلی وجود داشته که ایشون بر اسب سوار نشوند اون هم در زمانی که سوار شدن بر اسب جز ضروریات زندگی بوده. مثل این هست که امروز شخص مهم و مطرحی در جامعه داشتیم باشیم ولی بگیم که این شخص سواد خواندن و نوشتن نداره!!!! توجه داشته باشید که برای یک عرب در زمان جاهلیت و بعد از آن این یک عیب هست که سوار اسب نشه حالا چه برسه به این که پیامبر خدا هم باشه.
و این که می گویند فقط سوار بر استر و شتر می شده. این گفته صحیح نیست. بلکه پیامبر علاوه بر اسب سوار استر، الاغ و شتر می شدند و میدونید که هر کدوم از این ها کاربرد خاص خودشون رو دارن.
تو منابع نوشته ایشان برای تواضع نزد خداوند و از آن جا که ایشان الگوی همه مردم بود، برای خاطر فقرایی که توان خرید اسب رو نداشتن سوار بر الاغ و استر می شد.
 

fatima

Member
moien گفت:
من شنیدم که یک روز واسه پیامبر چند تا اسب میارن که انتخاب کنه و پیامبر اسب مشکی رنگ رو انتخاب نمیکنه
در مورد رنگ اسب از نظر پیامبر هم یادمه مطلبی رو خوندم، اما دقیقا یادم نیست که ایشان چه رنگی را ترجیح می داد. اگه اون مطلب رو پیدا کردم حتما قید می کنم.
 

fatima

Member
ورد في الحديث النبوي الشريف الكثير مما يحض على تكريم الخيول والعناية بها .. وتشجيع اتخاذها وتملكها ..
فمن ذلك حدثنا محمد بن بشار حدثنا وهب بن جرير حدثنا أبي قال سمعت يحيى بن أيوب يحدث عن يزيد بن أبي حبيب عن علي بن رباح عن أبي قتادة الأنصاري أن رسول الله قال :
" خير الخيل الأدهم الأقرح المحجل الأرثم طلق اليد اليمنى فإن لم يكن أدهم فكميت على هذه الشية "
منبع:
( صحيح ) _ التعليق الرغيب 162/2 .. المشكاة 3877 .
الأدهم : الأسود ..
الأقرح : ماكان في جبهته قرحه وهو بياض يسير دون الغره .. المحجل : الذي في قوائمه بياض ..
الأرثم : الذي أنفه أبيض وشفته العليا .. طلق اليد اليمنى :
أي مطلقها ليس فيه تحجيل .
. فكميت : هو الذي لونه بين السواد والحمرة يستوي فيه المذكر والمؤنث .. على هذه
الشية : الشية كل لون يخالف معظم لون الفرس وغيره ..
************
 

fatima

Member
ترجمه این مطلب به طور خلاصه:
احادیث زیادی از پیامبر در مورد اسب روایت شده. بنا به روایت محمد بن بشار از وهب بن جریر از پدرش از یحی بن ایوب از یزید بن ابی حبیب از علی بن ریح از ابو قتاده انصاری از پیامبر اکرم در مورد بهترین رنگ برای اسب:

«بهترین اسب ها اسب سیاه (ادهم) که روی پیشانی اش علامت دارد، اسبی که دارای قلم های سفید است و مناخر و روی لب هایش نیز سفید است (یا یک قلم سفید دارد)، اگر اسب سیاه نباشد، رنگ کهر (کمیت) =(بین سیاه و کرنگ) با همین اوصاف (علامت روی پیشانی، قلم های سفید ) بهترین است.»
 

sohrab

Active member
fatima گفت:
ترجمه این مطلب به طور خلاصه:
احادیث زیادی از پیامبر در مورد اسب روایت شده. بنا به روایت محمد بن بشار از وهب بن جریر از پدرش از یحی بن ایوب از یزید بن ابی حبیب از علی بن ریح از ابو قتاده انصاری از پیامبر اکرم در مورد بهترین رنگ برای اسب:

«بهترین اسب ها اسب سیاه (ادهم) که روی پیشانی اش علامت دارد، اسبی که دارای قلم های سفید است و مناخر و روی لب هایش نیز سفید است (یا یک قلم سفید دارد)، اگر اسب سیاه نباشد، رنگ کهر (کمیت) =(بین سیاه و کرنگ) با همین اوصاف (علامت روی پیشانی، قلم های سفید ) بهترین است.»

یک حدیث هم از پیامبر هست که خان رضا ابراهیمی توی هر مسابقه زیبایی شونصد بار تکرار میکنه : "افضل الخیل اشقرها" یعنی : بهترین اسبها کرنگ است!
 
بالا