بارداری و زایمان مادیان بطور کامل

ALI SHABAH

Member
جفت جنین

جفت تا چهار ساعت پس از زایمان از بدن مادیان بیرون خواهد آمد. اگر پس از این زمان بیرون نیاید ، مراقبت های دامپزشکی ضروری است . در صورت باقی ماندن جفت در بدن مادیان معاینه توسط دامپزشک باید صورت گیرد در غیر این صورت باعث ایجاد یک نوع بیماری عفونی به نام سپتی سمی (septicaemia) می شود.

تکامل کره اسب در رحم

·3 دو ماهگی: در دوماهگی اندازه جنین تقریباً10-7سانتی متر (7/3-3اینچ) از قسمت سر تاقسمت گوشتی دم است . دست و پا بطور واضح شکل گرفته اند وجنست کره قابل تشخیص است.
·4 چهارماهگی:وزن کره حدود 1 کیلوگرم(2 پوند) و اندازه اش بین23-20 سانتی متر(9-8 اینچ) است. اولین آثار رویش مو در اطراف لبها نمایان می شود. سم ها نیز شکل گرفته اند.
علائم زایمان signs of foaling
وجود کره از پنج ماهگی دوران بارداری کاملاً معلوم است و حرکت کره اسب از شش ماهگی پیداست . هنگامی که حاملگی تکمیل شد، شکم اسب متورم می شود. بزرگ شدن پستان و نمایان شدن روغن در نوک پستان مادیان از دیگر علائم زایمان می باشد.
·1 شش ماهگی:موهای دور بدن بیشتر و بیشتر رشد کرده و اندامهای تناسلی بیرونی شکل گرفته اند. اندازه جنین تقریباً56 سانتی متر(22 اینچ) افزایش یافته است و وزن آن ممکن است است تا بیش از5/5 کیلو گرم (5/12 پوند) رسیده باشد.
·2 هشت ماهگی:کره اسب یک حاتل عمودی به خود گرفته است. یال و موها در امتداد ستون فقرات رشد کرده اند. اکنون وزن کره به19-16 کیلوگرم(42-36 پوند) و اندازه آن 73-63 سانتی متر(27-29 اینچ) افزایش یافته است.
·3 ده ماهگی:اکنون وزن کره به 5/33-29 کیلوگرم(74-64 پوند) و اندازه آن به 92-85 سانتی متر (37-34 اینچ) افزایش یافته است. موها بلند و همچنین پوشش بدن کره به طور کامل رشد کرده و کره آماده است تا برای متولد شدن بچرخد.
·4 یازده ماهگی:کره اسب آماده است که از میان حلقه لگن خاصره بگذرد. اکنون وزن او 48-5/38 کیلوگرم
(107-85 پوند) و اندازه آن افزون بر109 سانتی متر (43 اینچ) می باشد و دندانهای کره در میان لثه هایش پیداست.

درد زایمان و زایمان
درد زایمان دارای3 مرحله می باشد:
انقباض بی اختیار رحمی ، این هنگامی است که جنین برای بیرون آمدن حالت می گیرد و زاهدان یا گردنه رحم و اندامهای مربوط به آن شل می شود .
بیرون آمدن ناخودآگاه ، وقتی آغاز می شود که کره اسب وارد لگن خاصره می شود و از زهدان می گذرد و متولد می شود.
بیرون آمدن اندامهای جنینی که در واقع همان جفت جنین می باشد.
قبل و در هنگام انقباض، مادیان بی قرار است و مرتب دراز می کشد و دوباره از جایش بر
می خزید. درطول درد زایمان انقباض مرتباً تکرار می شود این مرحله 6 ساعت طول می کشد تا زمانی که کسیه آب پاره شود و مایع آلانتوئیک(allantoic) از مهبل بیرون ریزد.
1) پس از اینکه مایع بیرون آمد مادیان دراز می کشد و میزان فشار نیز همانند درد شدید زایمان افزایش می یابد. مادیان به کرات با صدای بلند ناله می کند و با اوج گرفتن درد زایمان مادیان به شدت عرق می کند.
2)در زایمان طبیعی دستها(ساقهای)کره اسب اولین اعضایی است که بین لبه های متورم فرج دیده می شود. بدن کره در یک غشاء شفاف پوشیده شده که به آن مشیمه یا پرده آمینون
می گویند. این پرده هنگامی که روند تولد ادامه می یابد پاره می شود.
3) سر که بین بین دستهای کشیده کره اسب قرار دارد. پس از قسمت ساق نمایان می شود. هنگامی که شانه ها نمایان شوند سنگین ترین قسمت از بدن مادیان خارج و بقیه قسمت ها به سرعت بیرون می آیند . بعد از این مرحله غشایی که اطراف پوزه کره را احاطه کرده پاره
می شود و تنفس آغاز می گردد.
4) کره اسب با پاره شدن محلی که به بند ناف موسوم است از مادیان جدا می شود. دریچه ای که بطور طبیعی خون را بند می آورد بسته خواهد شدو از بیرون آمدن خون از بدن کره اسب جلوگیری می کند در حالیکه اجازه می دهد که احشاء درونی از جفت بیرون بیاید.
5) علیرغم مدت کوتاهی که از زایمان گذشته ، مادیان روی پاهایش می ایستد و اگر بند ناف بطور کامل جدا نشده باشد، آنرا جدا می کند. کمتر از نیم ساعت یا در همین حدود مادیان کره اسب را لیس می زند. او با انجام این کار فرزند تازه متولد شده اش را گرم می کند.
6) پس از نیم ساعت کره اسب به مادیان پوزه می زند تا شیر بخورد. اولین شیری که کره اسب دریافت می کند کلستروم (colostrum) نامیده می شود که برای سلامتی اش ضروری است. این شیر همانند یک آنتی بیوتیک عمل می کند و دفع مامیزه (meconium) از دستگاه گوارشی در اولین فعالیت شکم را تضمین می کند

بارداری و زایمان

میانگین دوره آبستنی برای زایمان یک مادیان 11 ماه و چند روز است . البته واضح و روشن است که این دوره ممکن است کمی متغییر باشد ، مثلاًبه عنوان یک قانون طبیعی ،کره اسب نر مدت بیشتری نسبت به کره اسب ماده در شکم مادیان می ماند. مدت زمانی که یک کره اسب نر در شکم مادیان می ماند تقریباً334 روز می باشد در حالیکه این زمان برای کره اسب ماده 5/332 روز است. اما این احتمال نیزوجود دارد که به دنیا آمدن هر دو نوع (نر و ماده)5/9 روز تغییر کند.
وقتی دوره آبستنی تکمیل شد اسبهای نژاد اصیل و تاروبرد به توجه بیشتری نیاز دارند تا نژادهای پونی که برای زایمان به خود متکی می باشند . طبیعی است که مادیانهای اصیل هنگام زایمان در اتاق زایمان توسط پرستاران نگهداری شوند و از طریق تلویزیون مدار بسته تحت کنترل قرار گیرند.
خانواده پونی هاتقریباً همیشه در بیرون اصطبل کره خود را به دنیا می آورند و به ندرت مشکلی برای آنها ایجاد می شود . مادیان های پونی به سرعت وضع حمل می کنند و از آنجا که در طبیعت (بیرون از اصطبل)این عمل را انجام می دهند باید مراقب آنها بود چون یک زایمان طولانی ممکن است توجه حیوانات درنده را جلب کند.

شروع فصل جفت گیری

مادیان ها از اوایل فصل بهار تا پاییز آمادگی جفت گیری (با توجه به دما و محل نگهداری) در فواصل منظم 18تا21 روزه را دارند. دوره فحلی برای جفت گیری 5تا7 روز بطول می انجامد و ایده آل ترین زمان برای جفت گیری روزهای آخر دوره فحلی است. در مدت زمانی که دمای بدن مادیان مناسب است او می تواند سیلمی را برای جفت گیری بپذیرد. علائم زیاد و روشنی وجود دارند که نشان می دهد مادیان در فصل جفت گیری است ، با این وجود همه آن علائم به طور همزمان بروز نمی کنند. ممکن است مادیان در این مدت کلافه، تند مزاج وناسازگار،یا خواستار معاشرت بیشتر از حد معمول با دیگر اسب ها باشد.
مادیان در این مدت دمشان را به طور دائم می جنبانند و کلییتوریس(clitoris،اندامهای کوچک و حساسی که در لبه های مهبل مادیان وجود دارد) آویزان و گاهاً باز و بسته شدن مهبل مشاهده
می شود(Flashing) ،ادرار غالباً به میزان کم دفع می شود و نوعی ماده مخاطی در اطراف واژن دیده می شود .
دوره آمادگی برای جفت گیری مادیان را می توان به وسیله آزمایشات داخلی مشخص کرد ولی مطمئن ترین راه برای پی بردن به این نکته که آیامادیان آماده جفت گیری هست یا نه این است که به وسیله یک سیلمی آن را امتحان کرد که به این عمل تیزینگ (teasing)می گویند. برای این منظور مادیان را به یک سمت که بوسیله نرده چوبی یا یک دیوار حایل جداشده است برده و سیلمی را به سوی دیگر می برند . این مانع حایل می تواند از مجروح شدن حیوان جلوگیری کند .
اگر مادیان آماده جفت گیری باشد به بدنش حالت پذیرش جهت جفت گیری می دهد و دمش را به یک سمت می گیرد اما اگر آماده نباشد دندانش رابه سیلمی نشان داده و می کوشد اورا گاز بگیرد یا لگد بزند.

مادیان ها معمولاً در 15تا24ماهگی به سن بلوغ می رسند اما ممکن است که سن بلوغ آنها به تاخیر نیز بیافتد. با وجود این که تولید مثل اسب ها از دو سالگی به بعد امکان پذیر است ،اما سن سه سالگی برای این منظور مناسب و قابل قبول تر است...
 
بالا