اسب

معرفی نژاد اسب شتلند پونی Shetland pony

خرید اسب پونی

اسب شتلند پونی یک نژاد اسکاتلندی از پونی است که منشأ آن در جزایر شتلند در شمال اسکاتلند است. ممکن است تا 107 سانتی‌متر (42 اینچ) در قسمت جدوگاه برسد .دارای موی زیاد و پاهای کوتاه است، به دلیل قدرت بدنی قوی برای اهداف سوارکاری، ارابه و بارکشی استفاده می شود.

اسب‌های شتلند از جزایر شتلند، واقع در شمال شرقی سرزمین اصلی اسکاتلند، منشا گرفته‌اند. اسب های کوچک از عصر برنز در جزایر شتلند نگهداری می شدند. مردمی که در این جزایر زندگی می‌کردند احتمالاً بعداً با اسب‌ های وارد شده توسط مهاجران نورس تلفیق شدند. اسب‌های شتلند نیز احتمالاً تحت تأثیر اسب‌های سلتیک قرار گرفته‌اند که توسط مهاجران بین سال‌های 2000 و 1000 قبل از میلاد به جزایر آورده شده‌اند. آب و هوای سخت و غذای کمیاب، اسب‌ها را به حیواناتی بسیار مقاوم تبدیل کرد.

اسب های شتلند ابتدا برای کشیدن گاری و برای حمل زغال سنگ و شخم زدن زمین استفاده شد. سپس، همانطور که انقلاب صنعتی نیاز به زغال سنگ را در اواسط قرن نوزدهم افزایش داد، هزاران پونی شتلند به سرزمین اصلی بریتانیا سفر کردند و در حمل و نقل زیرزمینی زغال سنگ، اغلب برای کل زندگی (اغلب کوتاه) خود کار می کردند. معادن زغال سنگ در شرق ایالات متحده نیز برخی از این حیوانات را وارد کردند. آخرین معدن پونی در ایالات متحده در سال 1971 بسته شد.

انجمن پونی شتلند، انجمن نژادی برای شتلندها در سراسر جهان است. در سال 1890 برای حفظ خلوص و تشویق تولید شتلند پونی با کیفیت بالا شروع شد.در سال 1957، طرح سیلمی ممتاز شتلند برای امتیاز دادن به نریان های ثبت شده با کیفیت بالا برای بهبود وضعیت پرورشی تشکیل شد.

مشخصات بدنی شتلند پونی

شتلند پونی سرسخت و قوی است، تا حدی به این دلیل که در شرایط سخت جزایر شتلند توسعه یافته است. گردنی عضلانی کوتاه، بدنی جمع و جور، پاهای قوی کوتاه و استخوانی ساق کوتاه تر از حد معمول. پشت پهن کوتاه و دور کپل گذد از ویژگی های انهاست است، یال و دم ضخیم بلندی دارد و پشم زمستانی دولایه متراکم برای مقاومت در برابر آب و هوای سخت دارد.

برای اسب های شتلندی که بیش از 30 سال عمر می کنند غیرعادی نیست.

کاربردهای شتلند پونی

امروزه، شتلندها توسط کودکان سوار می‌شوند و هم کودکان و هم بزرگسالان در نمایشگاه‌های اسب در کلاس‌ ارابه رانی و همچنین برای سواری آزاد لذت‌بخش در خارج از رینگ نمایش داده می‌شوند. شتلندها توسط بچه های کوچک در نمایشگاه های اسب سواری، در مدارس سوارکاری و اصطبل ها و همچنین برای تفریح سواری می شوند. آنها در محیط‌های تجاری مانند نمایشگاه‌ها یا کارناوال‌ها کار می‌کنند تا دل علاقمندان را به اسب جذب کنند.

آنها همچنین در باغ وحش ها دیده می شوند و گاهی اوقات برای اهداف درمانی اسب سواری استفاده می شوند. در بریتانیا، شتلندها در مسابقات کورس نیز دیده می‌شوند که  میدان مسابقه با کودکان چابکسوار تاختند. تعداد کمی از اسب‌های شتلند هنوز نقش‌های سنتی کاری خود را در جزایر انجام می‌دهند و می‌توان آنها را در حالی که ذغال سنگ (که فراوان است و به عنوان منبع سوخت در شتلند استفاده می‌شود) بریده شده از دامنه‌های تپه در کیسه‌های بزرگ حمل می‌کنند. فیزیک قوی و توانایی آنها برای عبور از انواع مختلف زمین های دشوار به این معنی است که آنها هنوز هم انتخابی مناسب برای این شغل هستند، حتی در عصر کشاورزی مکانیزه.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *