اسب

تغذیه مناسب اسبهای سالخورده چیست؟

تغذیه اسب خوراک اسب

چه چیزی برای تغذیه اسب های سالخورده مناسب است

سن فقط یک عدد است، اما سلامت اسب و چالش های تغذیه ای مرتبط با سن بسیار واقعی است.

در اینجا 6 نکته وجود دارد که به شما کمک می کند رژیم غذایی بهینه برای سال های طلایی اسب خود را تدوین کنید.

توسط لوسیل ویگوروکس، کارشناس ارشد

امروزه اسب ها عمر طولانی تر و پربارتری نسبت به همیشه دارند. می‌توانیم از پیشرفت‌ها در تغذیه، مراقبت‌های دامپزشکی و مدیریت برای سال‌های اضافی که با اسب‌های همراه عزیزمان به اشتراک می‌گذاریم تشکر کنیم. امروزه، تعیین اینکه چه زمانی اسب شما واجد شرایط «شهروند سالخورده»که نیاز به رژیم غذایی تخصصی دارد است ، به روند پیری فردی او بستگی دارد.

در واقع، به جای پیروی از جدول زمانی قراردادی مراحل زندگی اسب (به عنوان مثال، در نظر گرفتن همه اسب های بزرگتر از 15 سال به عنوان اسب مسن)، اکنون دامپزشکان و محققان توصیه می کنند که مراقب علائمی باشید که اسب در حال پیر شدن شما دیگر با رژیم غذایی که در طول زندگی بزرگسالی اش از آن استفاده کرده اید، رشد نمی کند.

رابرت جاکوبز، کارشناس ارشد، دکترا، متخصص تغذیه و مدیر نوآوری اسب در تغذیه حیوانات پورینا از این روش پشتیبانی می کند: “عمر طولانی تر اسب بل سن واقعی ای که هر اسب در آن  باید به رژیم غذای بزرگسالان تغییر کند، متغیر است.”

درست مانند مشاغل ورزشی یا تولید مثلی این حیوانات، تغذیه باید به صورت موردی تحت بررسی قرار گیرد. اگر در مورد وضعیت اسب خود مطمئن نیستید، می‌توانید شاخص‌های رایجی که ممکن است نشان دهد اسب شما برای تغذیه اسب سالخورده آماده باشد را در زیر بیابید.

آماندا آدامز، دکترا، دانشیار مرکز تحقیقات اسب‌های کنتاکی در دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون می‌گوید: اساساً اگر اسب سالخورده شما در شرایط خوبی باشد، به چیزی جز رژیم غذایی مبتنی بر علوفه با یک متعادل‌کننده جیره‌ای غنی‌شده نیاز ندارد. . فقط «پیرمرد» بودن اسب به این معنا نیست که اسب نیاز به رژیم غذای سالخورده دارد. با این حال، اگر اسب سالخورده در وضعیت بدنی نامناسبی قرار دارد، و نگهداری از آن سخت شده است، این نکات می تواند کمک کند؛.

نشانه هایی که می گویند ممکن است زمان آن رسیده باشد که خوراک اسب بالغ خود را به غذای سالخورده تغییر دهید :

– تغییر در رفتار غذا خوردن، از دست دادن اشتها.

– کاهش وزن بدن یا تغییر وضعیت بدن.

– تغییرات در عضله، به طور کلی “ذوب” عضله ها و یا ماهیچه های آتروفی.

– کاهش عملکرد سیستم ایمنی، بیماری های مکرر و یا زخم های التیام ناپذیر.

– کاهش انرژی و تحرک.

– مشکل در جویدن یونجه،

لطفاً توجه داشته باشید که دامپزشک باید هرگونه تغییر در رفتار یا فیزیولوژی اسب را ارزیابی کند تا بیماری را ردیابی کند.

اسب هایی که در مقیاس وضعیت بدنی هنکه بین 4 تا 6 امتیاز می گیرند، در شرایط خوبی در نظر گرفته می شوند :

4 نسبتاً لاغر

چین منفی در امتداد پشت. طرح کلی کم رنگ دنده ها دیده می شود. چربی را می توان در امتداد سر دم احساس کرد. استخوان های لگن دیده نمی شوند. پژمرده، گردن و شانه ها به وضوح لاغر نیستند.

5 متوسط

پشت تراز است. دنده ها را می توان حس کرد، اما به راحتی دیده نمی شود. چربی اطراف ابتدای سر دم احساس اسفنجی می کند. جثه اسب گرد است و شانه ها و گردن به ظرافت با بدن ترکیب می شوند.

6 نسبتاً گوشتی

ممکن است کمی چین در پشت داشته باشد. چربی روی سر دم نرم است. چربی روی دنده ها اسفنجی می شود. چربی شروع به رسوب در کناره ها، پشت شانه ها و در امتداد گردن می کند.

دکتر رابرت جیکوبز

رابرت جاکوبز، کارشناس ارشد، دکترا، مدیر نوآوری اسب در تغذیه حیوانات پورینا در سنت لوئیس، میسوری است، جایی که او و تیمش تحقیقات نوآورانه ای را بر روی تولید محصولات غذایی برای اسب انجام می دهند. جاکوبز در تحقیقات خود بر روی دلپذیری خوراک و رفتار غذایی اسب، فیزیولوژی دستگاه گوارش، مطالعات میکروبیوم و فیزیولوژی ورزش و همچنین رشد و تکامل تمرکز می کند.

دکتر آماندا آدامز

آماندا آدامز، دکترا، دانشیار در مرکز تحقیقات اسب گلوک دانشگاه کنتاکی، در لکسینگتون و همچنین عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه لینکلن مموریال در هاروگیت، تنسی است. در حال حاضر، مطالعات برنامه تحقیقاتی او شامل ایمونولوژی اسب و غدد درون ریز در زمینه پیری، چاقی، بیماری های غدد درون ریز، لامینیت و استرس است.

نکاتی برای چالش های تغذیه اسب مرتبط با سن

  1. تاثیر التهاب: پیری را درک کنید

عملکرد سیستم ایمنی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد – فرآیندی که به عنوان ایمونوسنسانس شناخته می شود. در اسب های پیر، ایمن سازی به صورت تضعیف ایمنی ظاهر می شود و به طور قابل توجهی به کاهش پاسخ آنتی بادی به واکسیناسیون تفسیر می شود. برای افزایش خونریزی جراحت، روند پیری ترشح سیتوکین های پیش التهابی (پروتئین های پیام رسان شیمیایی) و سایر واسطه های التهابی را در بدن افزایش می دهد. این باعث می شود که بسیاری از اسب های مسن با نوع خاصی از التهاب سیستمیک (در سراسر بدن) به نام پیری التهابی دست و پنجه نرم کنند.

آدامز توضیح می‌دهد: «التهاب پیری ، التهاب حاد معمولی شما (مانند زخم) نیست، بلکه، درجه پایین و مزمن است. «سیستم ایمنی همه اسب ها به یک میزان پیر نمی شود. ما هنوز در تلاشیم تا بفهمیم چرا این پدیده در برخی اسب ها سریعتر از دیگران اتفاق می افتد. چه چیزی به این تغییرات کمک می کند – ژنتیک، سبک زندگی، مدیریت، رژیم غذایی؟ ما هنوز تمام پاسخ ها را نداریم، اما می دانیم که هدف کلی تغذیه اسب های مسن، حمایت از این سیستم ایمنی پیر است.

او می‌گوید با در نظر گرفتن این هدف، تیم او در تلاش است تا بفهمد آیا می‌توان التهاب پیری را با مواد یا ترکیبات مختلف کانابیدیول در اسب‌های مسن تعدیل کند یا خیر. او می گوید : ” نتایج اولیه امیدوارکننده است، اما انجام این نوع تحقیقات به درستی، زمان می برد.”

  1. اختلالات متابولیک و غدد درون ریز را در نظر بگیرید

در انسان همبستگی شناخته شده ای بین التهاب و پیری و دیابت نوع 2 و بیماری های دژنراتیو مفصل وجود دارد (رزوس و همکاران، 2019). التهاب پیری در اسب ها ممکن است با افزایش عوارض و مرگ و میر برای انواع بیماری های مزمن همراه باشد. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اثرات ترکیبی ایمنی و التهاب پیری ممکن است اسب‌ها را نسبت به عفونت‌ها و شرایط ناشی از التهاب مستعدتر کند یا خیر. اینها شامل آرتریت، لامینیت، و اختلال عملکرد میانی پارس هیپوفیز، که قبلاً به عنوان بیماری کوشینگ اسب شناخته می شده هستند، مقاومت به انسولین و سندرم متابولیک اسب تشخیص های رایج در اسب های مسن هستند. بنابراین، آدامز آزمایش غدد درون ریز سالانه همه اسب‌های مسن را برای نظارت بر وضعیت سلامتی و تنظیم رژیم غذایی و هر دارویی بر این اساس توصیه می‌کند..

بسیاری از شرایط غدد درون ریز که امروزه می بینیم در قرن های گذشته نادر بوده یا وجود نداشتند، زیرا اسب ها به سادگی به اندازه کافی عمر نمی کردند تا بتوانند آنها را نشان دهند. طول عمر طولانی‌تر با به اصطلاح، زمان و فرصت‌های بیشتری برای تجزیه سیستم ایمنی و سایر قسمت‌های اسب شما، همراه است.

  1. مسائل دندانپزشکی را در نظر بگیرید

کاهش وزن، نشخوار کردن و کمبود انرژی می تواند به این معنی باشد که دندان در حال فرسایش است. اسب‌هایی که در جویدن یونجه‌های ساقه بلند مشکل دارند، هنوز به مواد مغذی نیاز دارند که یک رژیم غذایی مبتنی بر علوفه آن را فراهم می‌کند، جایی که صاحبان آن باید خلاق باشند. در این موارد، گلوله‌ها یا مکعب‌های یونجه خیس‌شده، تفاله چغندر خیس‌شده، یا خوراک‌های کامل خیسانده شده می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند.

برای طولانی‌تر شدن سودمندی و کارایی دندان‌های اسب خود، دامپزشکان و متخصصان تغذیه به طور یکسان برنامه‌ریزی معاینات دهانی سالانه تا دوسالانه را به‌ویژه در اسب‌های مسن‌تر توصیه می‌کنند. این به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات دندانی را زودتر،  قبل از اینکه به مشکلات بزرگ‌تری تبدیل شود که بر هضم غذا و در نهایت بر وضعیت بدن و سلامت کلی تأثیر بگذارد، برطرف کنید.

حتماً چکاپ سالانه یا دوسالانه را برای اسب های سالخورده برنامه ریزی کنید. حیواناتی که دندان‌هایشان رو به فساد و فرسایش اند ممکن است به گلوله‌های یونجه خیس‌شده، مکعب‌های یونجه، تفاله چغندر خیس‌شده یا خوراک‌های کامل خیس‌شده برای سالخوردگان نیاز داشته باشند.

  1. قند را برای اسب های دارای اختلال در تنظیم انسولین کاهش دهید

توصیه شماره 1 برای تغذیه اسب‌های مبتلا به اختلالات انسولین (آی آر یا ای ام اس) محدود کردن مصرف کربوهیدرات‌های غیرساختاری (ان اس سی) آنهاست. مصرف مقادیر زیاد آن می‌تواند منجر به پیک‌های مضر انسولین در جریان خون شود که بیشتر به آی آر کمک می‌کند و می‌تواند اسب را به یک دوره لامینیتی سوق دهد.

شرکت‌ها خوراک‌هایی با نام کم نشاسته برای اسب‌هایی که مستعد ابتلا به هستند یا تشخیص داده شده‌اند، فرموله کرده‌اند. واز آنجایی که چاقی علت اصلی اختلالات متابولیک است، صاحبان اسب های دارای اضافه وزن باید با دامپزشک مشورت کنند تا با خیال راحت کمبود کالری در رژیم غذایی ایجاد کنند. در طول مشاوره، پزشک احتمالاً سطح انسولین خون حیوان را بررسی می کند تا به انتخاب رژیم غذایی کمک کند.

لامینیت زمانی که لامینه ها – بافت هایی که استخوان تابوت را در داخل کپسول سم معلق می کنند – آسیب دیده و ملتهب می شوند رخ می دهد . در موارد شدید آنها جدا می شوند و استخوان تابوت را آزاد می کنند تا به سمت پایین بچرخد یا غرق شود.

 

  1. به دنبال الیافی باشید که به راحتی هضم می شوند و خوراک های کامل را در نظر بگیرید

باز هم، بسیاری از اسب‌های مسن‌تر توانایی کمتری در مصرف علوفه دارند. جیکوبز می‌گوید: «این اغلب نشانگر شماره 1 است که آنها باید تغییر به یک خوراک کامل ایجاد شود. جیره‌های خوب اسب‌های مسن به‌طور خاص تولید می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که اسب‌های سالخورده قادر به مصرف و استفاده بهینه از مواد مغذی موجود در آن خوراک هستند.

او می افزاید: «بعضی از خوراک های سالخوردگان، اما نه همه، خوراک های «کامل» هستند، بنابراین برچسب روی کیسه را به دقت بررسی کنید. رژیم های غذایی کامل به این صورت برچسب گذاری می شوند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که 100٪ نیازهای غذایی اسب را بدون مکمل یونجه برآورده کنند. منابع ما توضیح می‌دهند که این‌ها فرمولاسیون‌هایی با فیبر بالا و بسیار قابل هضم هستند و تمام نیازهای غذایی اسب‌های سالخورده‌ای را که دندان‌های ضعیفی دارند و نمی‌توانند علوفه بجوند، تامین می‌کنند. از سوی دیگر، برچسب های ناقص کنسانتره نشان می دهد که مکمل با علوفه ضروری است.

آنچه باید برای تغذیه استفاده شود تنها نیمی از معادله است. مقدار تغذیه نیمی دیگر است. محاسبه مقدار خوراک معینی که باید روزانه در سطل اسب شما قرار گیرد به وزن، وضعیت بدن و سطح فعالیت او بستگی دارد.

جیکوبز توضیح می‌دهد: «همه خوراک‌ها دارای حداقل نرخ تغذیه روزانه هستند که توسط سه عامل تعیین می‌شود.

  1. نیازهای غذایی هر اسب بر اساس حجم کاری او، دلایلی که در دستورالعمل شورای تحقیقات ملی (ان آر سی) توضیح داده شده است.
  2. مشخصات غذایی خوراک. از آنجایی که آن ها بخش های کنسانتره و علوفه جیره را پوشش می دهند، خوراک های کامل نسبت به جیره های کنسانتره معمولی، نرخ تغذیه بالاتری دارند.
  3. وزن بدن اسب.

 

  1. ارزش پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها را درک کنید

اسب ها در هر سنی برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش خود به یک میکروبیوم قوی وابسته هستند. برخی از پروبیوتیک‌ها و پری‌بیوتیک‌ها (به ترتیب میکروارگانیسم‌های مفید و منابع فیبری که از آنها تغذیه می‌کنند) می‌توانند نه تنها به سلامت روده بلکه در عملکرد سیستم ایمنی و متابولیسم در اسب‌های پیر کمک کنند. این میکروآزمایشگاهی های زنده اغلب به عنوان مکمل به رژیم غذایی اضافه می شوند، اما برخی از خوراک های قدیمی فرموله شده تجاری آنها را مستقیماً در فرمول خود وارد می کنند.

جاکوبز می‌گوید، درست مانند مکمل‌ها، «این مهم است که بدانیم همه پری‌بیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها به یک اندازه تولید نمی‌شوند». ترکیبات باید در اسب های مسن ارزیابی شوند تا اثربخشی آنها مشخص شود.

آدامز می افزاید: «شواهد مبتنی بر تحقیق برای تعیین اینکه آیا چیزی که شما اسب تان را با آن تغذیه می کنید یا رژیم غذایی اسب سالخورده خود را با آن مکمل می کنید، واقعاً مؤثر است یا خیر، بسیار مهم است.

 

به چه مقدار خوراک کامل برای اسبم نیاز دارم؟

خوراک کامل جایگزین علوفه می شود و باید به میزان 1.5-2.0 درصد وزن بدن (بی دبلیو) تغذیه شود. این تقریباً 18 تا 24 پوند برای یک اسب 1200 پوندی است. در مقابل، جیره های کنسانتره با نرخ 0.3-0.4 پوند / 100 پوند بی دبلیو (3-4 پوند برای اسب 1000 پوندی) تغذیه می شود که علاوه بر 1-2٪ وزن بدن علوفه تغذیه می شود.

جیکوبز می‌گوید: “تغذیه غذای کامل طبق دستورالعمل برای اطمینان از تأمین مقادیر مناسب و تعادل ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین بسیار مهم است.”

 

واژه نامه اختلالات غدد درون ریز

اختلال عملکرد هیپوفیز پارس اینترمدیا :

پی پی آی دی یک بیماری هورمونی است که در اثر بزرگ شدن غده هیپوفیز پارس اینترمدیا (که نقش کلیدی در تنظیم هورمون ها دارد) ایجاد می شود. در اسب های مبتلا به پی پی آی دی برون ده هورمون افزایش یافته است که باعث مشکلات متابولیک می شود.

اختلال در تنظیم انسولین :

با این عارضه سطوح بالای غیرطبیعی انسولین و گاهی اوقات گلوکز در جریان خون  گردش می کند و اسب را در معرض خطر چاقی ناحیه ای، چاقی و یا لامینیت قرار می دهد.

سندرم متابولیک اسب :

این وضعیت با اختلال در تنظیم انسولین، افزایش رسوب چربی در بدن و کاهش توانایی کاهش وزن همراه است.

 

نگاه به آینده: آینده تغذیه اسب های سالخورده

اسب های ما عمر طولانی تری دارند و اثرات کاهش ایمنی و افزایش التهاب در سراسر بدن را تجربه می کنند. خوشبختانه، چندین مطالعه جدید امیدوارکننده در مورد استفاده از مواد مغذی و رژیم غذایی برای مدیریت التهاب پیری در افق مطالعات آینده هستند. در حال حاضر، آدامز، که در قلب این تحقیق قرار دارد، توصیه می‌کند مطمئن شوید که اسب سالمند خود را با یک رژیم غذایی متعادل تغذیه می کنید که تمام نیازهای سلامتی و تغذیه‌ای او را برآورده کند.

 

پیام اسپانسر پورینا 

آیا اسب سالخورده ای دارید که سعی می کند به زیبایی پیر شود؟

.تغذیه حیوانات پورینا اولین شرکت خوراکی بود که خوراک تجاری را به طور خاص برای رفع نیازهای اسب سالمند تهیه کرد. از زمان راه‌اندازی خود تحت آزمایش‌ها و نوآوری‌های گسترده‌ای قرار گرفته است که در نتیجه آن را به عنوان خوراک شماره 1 توصیه شده توسط دامپزشکان برای اسب‌های مسن تبدیل کرده است.

هر دو به طور علمی فرموله شده اند و توسط تحقیقات در مورد اسب های سالخورده پشتیبانی می شوند. هر دو محصول حاوی ، یک پری بیوتیک منحصر به فرد مشتق شده از مخمر است که حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مفید است.

پورینا دو نوع خوراک برای اسب های مسن ایجاد کرده است تا نیازهای اسب های مسن تر را برآورده کند :

یک خوراک کامل است که برای جایگزینی کل رژیم غذایی اسب سالخورده، از جمله اجزای علوفه، فرموله شده است. هنگامی که به عنوان تنها جزء رژیم غذایی اسب تغذیه می شود، باید حداقل 1.35 درصد از وزن بدن اسب هر روز تغذیه شود. هنگامی که با علوفه تغذیه می شود، باید با حداقل 0.6 پوند به ازای هر 100 پوند وزن بدن در روز تغذیه شود.

یک خوراک کامل نیست. در عوض، آن را به عنوان یک خوراک کنسانتره طراحی شده برای مکمل اسب های مصرف کننده مرتع، یونجه، و یا دیگر انواع علوفه طراحی شده است. مقادیر کافی علوفه با کیفیت خوب باید رژیم را کامل کند.

هر دو خوراک حاوی ترکیبی از الیاف هستند که برای سلامت دستگاه گوارش اسب‌های مسن‌تر ایده‌آل هستند.

در آزمایش‌های متعدد، اسب‌هایی که با مکمل پری‌بیوتیک منحصربه‌فرد پورینا – تغذیه شدند، کاهش التهاب کلی سیستمیک و حتی بهبود پاسخ به واکسیناسیون را تجربه کردند. آنها همچنین یک پاسخ متابولیک بهبود یافته، همراه با کاهش پاسخ التهابی به چالش در مفاصل خود را نشان دادند.

و این همه چیز نیست: با پارامترهای دقیقی ساخته شده است که جویدن بهینه را برای اسب سالخورده با دندان های آسیب دیده، همانطور که در آزمایشات تحقیقاتی متعدد ثابت شده است، تولید می کند.  به بهبود  و ادامه می دهد تا نیازهای منحصر به فرد اسب سالخورده را برآورده کند و به این حیوانات اجازه می دهد از سال های طولانی تر و راحت تر لذت ببرند.

آماندا آدامز، دکترا، دانشیار مرکز تحقیقات اسب‌های اسبی دانشگاه کنتاکی، در لکسینگتون، می‌گوید: «من دریافته‌ام که غذا دادن به اسب‌های  گزینه بسیار خوبی برای اسب‌های سالخورده است. من شخصاً کوارتر هورس 34 ساله ام را در این رژیم نگه می دارم و او ظاهر و احساس خوبی دارد. 30 سال است که او را دارم!»

 

پدیدآورنده :

لوسیل ویگوروکس یک نویسنده مستقل اهل نیویورک است که علاقه زیادی به سلامت اسب و مراقبت از دامپزشکی دارد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد در عملکرد، سلامت و رفاه اسب از دانشگاه ناتینگهام ترنت، در بریتانیا، و گواهینامه دستیار دامپزشکی اسب است. ویگوروکس همچنین یک تجارت کوچک با اسب درمانی را اداره می کند. عشق مادام‌العمر او به اسب‌ها، او را بر آن داشت تا پس از فارغ‌التحصیلی، مراقبت اسبان کالج خود، کلر را قبول کند.

ترجمه : امیرحسین قاسمی

جهت مشاوره خرید اسب و تولید اسب و سوارکاری در تماس باشید 09124608266

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *