علائم مسمومیت اسب و درمان مسمومیت اسب

علائم مسمومیت اسب

مسمومیت اسب به دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد و علائم آن بسته به نوع سم و شدت مسمومیت متفاوت است. در اینجا برخی از علائم رایج مسمومیت اسب آورده شده است:

از دست دادن اشتها
بی حالی و ضعف
مشکل در تنفس
ضربان قلب سریع
افزایش دمای بدن
لرزش و اسپاسم عضلانی
تشنج
کولیک
اسهال
تعرق مفرط
افزایش ادرار
زردی
خونریزی از بینی، دهان یا راست روده
کما
مرگ
اگر مشکوک هستید که اسب شما مسموم شده است، ضروری است که فوراً از دامپزشکی کمک بگیرید. درمان زودهنگام می تواند شانس بهبودی را افزایش دهد و خطر عوارض طولانی مدت را کاهش دهد.

درمان مسمومیت اسب

مسمومیت اسب ممکن است به دلیل مصرف غذاهای فاسد، سموم گیاهی، سموم شیمیایی مانند کودها و سموم حشره‌کش و … رخ دهد. برای درمان مسمومیت اسب، ابتدا باید عامل مسمومیت شناسایی و حذف شود.

در صورتی که عامل مسمومیت گیاهی باشد، باید اسب را از آن گیاه دور کرد و در صورت نیاز، محلول‌های کربنات کلسیم به عنوان جذب‌کننده سم‌ها به اسب تجویز شود. برای مسمومیت با سموم شیمیایی، باید فوراً به یک دامپزشک مراجعه کرد تا درمان بیماری آغاز شود.

درمان مسمومیت اسب شامل محدود کردن دسترسی اسب به سموم، مصرف داروهای جذب‌کننده سم و در برخی موارد، تزریق سرم‌های ضد سم است. همچنین، برای حفظ تعادل الکترولیتی و سیالات بدن اسب، ممکن است به اسب مایعات و الکترولیت‌هایی مثل نمک فیزیولوژیک و گلوکز تجویز شود.

بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت اسب، ایجاد محیط پرخوراک و سالم برای اسب است. همچنین، باید از استفاده از سموم شیمیایی و حشره‌کش‌ها در نزدیکی اسب و در نزدیکی منابع آب اسب پرهیز کرد و اسب را از دسترس این مواد دور نگه داشت

جهت مشاوره خرید اسب در تماس باشید 09124608266

09124608266