اسب

اسب سیلمی عرب خالص مصری آسوان

اسب عرب خالص مصری آسوان کره نظیر

اسب سیلمی عرب خالص مصری آسوان (1958-1984)، کره اسب عرب نظیر و مادیان عرب یوسریه با نام اصلی رفعت در مصر. اسوان یک اسب نریان عرب برنگ نیله و بسیار تأثیرگذار بود که در مصر پرورش داده شده بود.

او 296 کره را در طول 19 فصل تولید ، بیشتر از هر اسب سیلمی دیگر در مزرعه ترسک روسیه پرورش داد. فرزندان آسوان به سراسر جهان صادر شد. مجسمه برنزی یادبود او در اندازه واقعی در ورودی مزرعه ترسک قرار دارد.

با وجود اینکه اسوان به عنوان “خالص مصری” طبقه بندی می شود، جد بزرگ مادری اسوان، سوتام، اسبی بود که شجره نامه اش به طور کامل به اسب هایی می رسید که ویلفرد و لیدی آن بلانت از مزرعه علی پاشا شریف خریداری کرده و به انگلستان وارد کردند.

سوتام در انگلستان تولید شد و سپس توسط لیدی ونتورث از مزرعه کرابت به دولت مصر فروخته شد. به روشی تقریباً مشابه، مسعود، پدربزرگ سوتم، که توسط بلانت‌ها از مصر وارد شده بود، به روسیه فروخته شد در زمانی که مالکیت ترسک خصوصی و به مالکیت کنت سرگئی الکساندرویچ استروگانوف و برادر زنش شاهزاده الکساندر گریگوریویچ شرباتوف بود.

در سال 1963 دولت مصر اسب نر دیگری به نام رعفت پنج ساله را به روسیه داد که به افتخار پروژه سد اسوان به سرعت به اسوان تغییر نام داد. اسوان، یکی از بسیار اسبی بود که اگر به شوروی داده نمی شد، ممکن بود در میان جمعیت زیاد نریانهای تولید مزرعه الزهرا مصر گم شود. او نقص‌های ساختاری خود را داشت: گلوی پهن و گردن کوتاه و ضخیم، کمری کوتاه با فرم کمر زنبوری و پاهای پشتی که بیش از حد صاف بودند که باعث می‌شد رباط‌های عقبی او بالاتر از بقیه باشد و کپل را بالا تر از جدوگاه نگهدارند.

برای بسیاری از تولید کنندگان اسب عرب ، این ترکیب ایرادات یک خط قرمز بزرگ است، اما آسوان یک هدیه سیاسی بود و شوروی‌ها می‌خواستند ببینند وقتی با مادیان‌هایی از نوع بسیار متفاوت کشش داده می‌شود، چه نمیجه ای خواهد داشت. مادیان در مزرعه پرورش اسب عرب ترسک در استاوروپل، روسیه، عمدتا بر اساس خطوط خونی های لهستانی، فرانسوی، و کرابت بود و ساختار پایه خوبی داشتند، البته بسیاری از آنها مادیانهای ساده ای بودند. اسوان با چشمان درشت و زیبای مشکی ، صورت خشک، سر قوص دار ، سوراخ های بینی بزرگ، دم پرچم در قدم ، استخوان ظریف، قد بلند و کاریزما ، ویژگی هایی داشت که شوروی ها می خواستند.

اما ترسک گل‌های گلخانه ای پرورش نداد – همه کره های دو ساله به میدان مسابقه فرستاده شدند و حداقل برای یک فصل آزمایش شدند. آنهایی که سالم نماندند یا رکوردهای مسابقه ضعیفی داشتند در سه سالگی فروخته شدند. اسب های موفق یا یک فصل دیگر به مسابقه دادن ادامه دادند یا به ترسک بازگردانده شدند تا در برنامه پرورش مورد استفاده قرار گیرند. این بدان معنی بود که اسوان نیاز داشت اسب‌های زیبا اما ورزشکار را تربیت کند وگرنه از زندگی در ترسک محروم می‌شد.

روس‌ها در دو نسل به هدف رسیدند ، کره‌های اسوان سر زیبا و قدرت غرور او را به ارث بردند و بسیاری از اسب‌های عرب کورسی موفق بودند. یکی از پسران اسوان، مرسیانین، به ایالات متحده صادر شد و در سال 1981 قهرمان ملی ایالات متحده عنوان سیلمی گرفت.

اسب عرب مصری مرسیانین

پسر دیگر آسوان ، پاترون، پدر قهرمان ملی ایالات متحده در سال 1982 سیلمی عرب پادرون، که میراث خود را از اسب های شویی در آمریکا پایه گذاری کرد. شاید موفق ترین اسب کورسی عربی در اروپا، دراگ ، یکی از دختر اسوان است. پالاس، پدر اسوان و مادر از نیل، اسب هدیه اصلی از مصر به روسیه ، به لهستان صادر شد و امروزه به طور برجسته در شجره اسبهای عرب لهستانی ظاهر می شود.

سیلمی عرب آراکس

سیلمی عرب آراکس

برخی از بهترین نتایج ترسک از کشش اسوان با دختران آراکس لهستانی و پسرش نابگ که از مادری کره اسکرونک است و از کشش نابگ با دختران اسوان حاصل شد. بسیاری از اسب های به دست آمده ساختار خوب آراکس و نابگ را حفظ کردند و در عین حال زیبایی، تیپ عربی و کاریزمای معروف اسوان را به آن اضافه کردند.

اگرچه همه طرفدار اسوان نبودند. در دهه 1980 و بعد، برخی از پرورش دهندگان اسب عرب در جستجوی عرب های نژاد روسی و لهستانی عمداً از اسوان در شجره نامه اجتناب کردند زیرا کره های او از مادران پرورش یافته توسط تولید کننده های معروف نبودند. و مانند همه سیلمی ها ، گاهی اسوان عیب های خود را به فرزندان خود منتقل می کند، که بسیاری از پرورش دهندگان به حق از آن انتقاد می کردند.

سیلمی اسب عرب پسنیار کره نابگ و پسنیا

سیلمی اسب عرب پسنیار کره نابگ و پسنیا

اسوان در یک چرخش سرمایه داری، به خصوص از اوایل تا اواسط دهه 1980 پول زیادی برای کمونیست ها به ارمغان آورد. در سال 1985، یک سال پس از مرگ اسوان، حراج ترسک 1.68 میلیون دلار به ارمغان آورد که بسیاری از حراجی ها متعلق به اسوان بودند.در سالهای آسوان و تولیداتش درآمد حراج سالانه نزدیک به 1 میلیون دلار یا بیشتر در آن سال ها غیرعادی نبود. فروش در خارج از حراجی ها نیز سریع بود – یک سیلمی کره نابگ و یک دختر اسوان، نام پسنیار، در سال 1981 به قیمت 1 میلیون دلار فروخته شد و به ایالات متحده صادر شد.

اسوان 299 کره تولید کرد و فرزندانش در شش قاره از هفت قاره زندگی می کنند. او در چندین کتاب انساب اسب ورزشی از جمله تراکنر، وارم بلاد های آلمان، اولدنبرگ و عرب شقیه ذکر شده است. با کمال تعجب، خون او را نمی توان در زادگاهش مصر یافت. پرورش دهندگان در مصر به طور کلی مخالف واردات اعراب از کشورهای دیگر هستند، و تعداد کمی از اسب های وارداتی کخ فقط خالص مصریهای با شجره مستقیم مصری دارند. با این وجود، نفوذ اسوان همچنان گسترده است – که برای این سیلمی که اگر رئیس جمهور مصر ناصر رقابت بین شرق و غرب را کنار نمی گذاشت،و آسوان را هدیه نداده بود آسوان بین تعداد زیاد بردادرانش ممکن بود در پس زمینه محو شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *