اسب

مقدار مورد نیاز ماده معدنی کلسیم در خوراک اسب

قیمت اسب ترکمن اصیل

ماده معدنی ماه: کلسیم
اسب‌های جوان در حال رشد، مادیان‌های مولد اواخر بارداری و مادیان‌های شیرده نسبت به اسب‌های بالغ متوسط نیاز به کلسیم بیشتری دارند.

اولین استفاده ثبت شده از کلسیم (Ca)، و شاید ناآگاهانه، به شکل سنگ آهک و گچ بوده است. سازندگان و کارگران ساختمانی از ترکیبات در کاربردهای مختلف استفاده می کردند، اما جالب تر از همه شاید، مصریان باستان از آنها در ساخت اهرام استفاده می کردند. بعدها، پزشکان ثبت کردند که سنگ گچ به ویژه برای ثابت کردن استخوان های شکسته مفید است. با این حال، تنها در دهه 1900 بود که محققان دریافتند که کلسیم جزء خود استخوان ها است.

اکثر کلسیم (تقریباً 99٪) در بدن اسب در استخوان ها و دندان ها یافت می شود. با این حال، کلسیم عملکردهای مهم بدن دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، در انقباض ماهیچه ها، عملکرد غشای سلولی، لخته شدن خون و عملکرد برخی آنزیم ها نیز نقش دارد. به این ترتیب، بدن باید غلظت کلسیم خون را به دقت تنظیم کند. برای انجام این کار، استخوان می تواند به عنوان یک استخر ذخیره کلسیم اضافی عمل کند، اما همیشه بهترین کار این است که رژیم غذایی اسب کلسیم کافی را تامین کند.

نیازهای غذایی اسب‌های شورای تحقیقات ملی (NRC، 2007) توصیه می‌کند که یک اسب بالغ بیکار با وزن 500 کیلوگرم (1100 پوند) روزانه 20 گرم کلسیم مصرف کند. این نیاز به 30 تا 40 گرم در روز برای همان اسب در ورزش های سبک تا سنگین افزایش می یابد. نیاز به کلسیم برای مادیان‌های باردار (با وزن 500 کیلوگرم) فقط در اواسط بارداری به 28 گرم در روز افزایش می‌یابد و تا پایان بارداری به 36 گرم در روز می‌رسد (NRC، 2007). مادیان زایمان کرده در دوران شیردهی بالاترین توصیه های دریافت کلسیم را دارند که از 59 گرم در روز برای یک اسب 500 کیلوگرمی شروع می شود و در طول دوره شیردهی کاهش می یابد. اسب های در حال رشد نیازهای کلسیم بالایی برای حمایت از رشد و سلامت استخوان دارند (NRC، 2007).

علوفه ها معمولاً حاوی سطوح کلسیم بالاتری نسبت به غلات هستند. با این حال، (یونجه) به طور متوسط حاوی بیش از دو برابر مقدار کلسیم نسبت به علف هستند. بنابراین، در حالی که  علف ممکن است برای رفع نیازهای کلسیم برخی اسب ها (مانند اسب های بالغ بیکار) کافی باشد، یونجه معمولاً کلسیم بیشتری را فراهم می کند و نیازهای کلسیم بالاتر اسب های در حال رشد را بیشتر از علوفه علف برآورده می کند.

خوراک کنسانتره تجاری نیز اغلب شامل مکمل کلسیم است. کلسیم را می توان به صورت آلی (مثلاً پروتئینات اسید آمینه کلسیم) یا غیر آلی (مانند کلرید کلسیم یا کربنات کلسیم) به خوراک کنسانتره اضافه کرد. هنگام تغذیه چنین خوراک تجاری علاوه بر علوفه، طبق دستورالعمل سازنده خوراک روی کیسه، نیازهای کلسیم اسب شما باید برآورده شود. با این حال، اگر در مورد مصرف کلسیم اسب خود سؤالی دارید، باید با یک متخصص تغذیه اسب یا دامپزشک تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *