نژاد اسب فلات ایران

نژاد اسب فلات ایران
نژاد اسب فلات ایران یا همچنین به نام اسب ترکمن (Turkmen horse) شناخته می‌شود. این نژاد اسب به منطقه فلات میانی ایران و بخصوص استان گلستان و استان مازندران وابسته است. نژاد فلات ایران یکی از نژادهای اسب سریع، استحکام فیزیکی بالا و اندام باریک است که در شرایط آب و هوایی سخت و منطقه‌های جغرافیایی مرتفع فلات ایران توسعه یافته است.

اسب‌های فلات ایران یا ترکمن از نظر فیزیکی دارای قد بالا، گردن قوی و قوام بدنی است. آن‌ها دارای روحیه بالا، مقاومت طبیعی در برابر شرایط آب و هوایی سخت و استحکام عملکرد بالایی هستند. اسب‌های فلات ایران عموماً رنگ پوسته‌ی سرخ دارند و بعضی از آن‌ها می‌توانند روی تن آن‌ها خال‌های سفید دیده شود.

اسب فلات ایران از قدمتی بسیار قدیمی برخوردار است و به عنوان یکی از نژادهای اصیل و تاریخی ایران محسوب می‌شود. این نژاد از دیرباز در استفاده‌های مختلف مانند کشاورزی، جنگ و حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته است. در گذشته، اسب فلات ایران برای نقش‌های جنگی و نقشه‌های تهاجمی مورد توجه قرار می‌گرفت و شجاعت، سرعت و استقامت آن در میدان نبرد مورد تحسین قرار می‌گرفت.

امروزه، اسب فلات ایران یا ترکمن به عنوان یک نژاد اسب تاریخی و اصیل شناخته می‌شود. با این حال، تعداد اسب‌های فلات ایران به شدت کاهش یافته است و از نظر

09124608266