اسب

اسب عرب لهستانی چیست؟

اسب سیلمی عرب اکسترن

تاریخ و توسعه اسب عرب لهستان به طور جدانشدنی با جنگ درگیر است. کشور لهستان برای قرن ها طعمه کشورهای قوی تر و تهاجمی تر بوده است. ابتدا مغولان، سپس تاتارها و سرانجام در قرن هفدهم، ترکها، اقدام به فتح لهستان کردند.

در طول این سال‌ها، لهستانیاها دلیل اصلی قدرت دشمنان شرقی و آسیایی پی بردند, بله دلیل تمام باخت ها در جنگها اسب عرب بود,  بازی را تغییر دادند و جنگهای بعدی برای غنیمت گرفتن اسبها بود . مطلوب‌ترین غنیمت جنگی اسب بود. اسب های اسیر شده به بهترین حالت نگهداری شدند و مزارع پرورش اسب لهستان راه اندازی شدند.

جنگ جهانی اول تقریباً پرورش عرب در لهستان را نابود کرد. از آنجایی که سواره نظام در آن زمان بسیار مهم بود و اسبها اسلحه سوار نظام بودندو با از بین بردن اسبها سواره نظام زمین گیر و نابود میشد. هدف اصلی از بین بردن اسبها بود از سمت دشمنان.  اسب ها در مقابله با اسلحه آسیب پذیر بودند. تا پایان جنگ جهانی اول ، تنها 25 مادیان و هفت کره مادیان برای لهستان باقیمانده بودند. لهستانی ها دوباره ساختند، و انجمن پرورش اسب عرب در سال 1926 تشکیل شد.
مسابقه کورس به عنوان وسیله ای برای آزمایش فیزیکی توانایی بدنی اسبها در سال 1927 آغاز شد و تولیدات براساس مشخصات ورزشی تولید شدند . انجمن اسب عرب لهستان همچنین اولین کتاب انساب اسب عرب لهستان را در سال 1932 منتشر کرد.

جنگ جهانی دوم با ویرانی هرچه ساخته بودند بر لهستان گذشت که تمام زحمات قبل خود را تحت الشعاع قرار داد. روسیه بهترین اسبها را برد. سوارکاران لهستانی تا آنجا که می‌توانستند اسب‌ها را به مناطق کوهستانی فراری دادند و از آنها محافظت کردند.
اسبهای دیگر به سادگی دزدیده شدند و در کشورهای دیگر بفروش رسیدند سیلمی عرب ویتز 2 و مادر بزرگ باسک مادیان ایونکا به ایالات متحده فرستاده شد و فروخته شد.
در حراج پس از پایان جنگ جهانی دوم، لهستان تحت نفوذ اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت و باقیمانده اسبها به روسیه رسید.

برنامه اصلاح نژاد اسب عرب لهستانی امروز، همانطور که همیشه بوده است، بر اساس مادیان مادر است. و کیفیت تولیدات از مادری منتقل میشود با خطوط خونی در حال استفاده مشخص که قدمت آنها به 100 تا 150 سال یا بیشتر می رسدو برخی از اواخر قرن نوزدهم.
. خطوط پدر تا حدودی متنوع تر بوده اند و وارداتی ولی خطوط مادری حفظ شده و ادامه داده شدخ . در اوایل قرن بیستم حدود 30 خط خونی پدری در حال استفاده وجود داشته است.

چهار اسب فراری داده شده بعد از جنگ که بعدها به تولید بازگشتند و خطوط ویژه ای در لهستان باقی گذاشتند. کهیلان حیفی، و پسر معروفش با استعداد ورزشی، اوفیر، که گروه سه گانه ویتراز، ویلکی زلم و ویتز دو را تولید کرد. ویتراز،  از ویلکی زلم زیباتر بود و خلق و خوی آتشین داشت، پدر باسک سیلمی معروف بود.

یک مورد بزرگ متمایز تولیدات لهستان و تولید از لاین مادری ساده سازی بیش از حدی است که هدفش حفظ صفات مفید است و این سبک از اول تا امروز پیگیری شده است.
درست هنگام شروع تولید، آمریکایی ها تمایل دارند به اسب های لهستانی با صفات ورزشی و زیبایی شدید اشاره کنند از نظر تیپ اسبها «سگلاوی»، در حالی که اسبهای ورزشکار عموماً «کهیلان» هستند. این همان طور که گفته شد یک ساده سازی بیش از حد است.
با این حال، این برنامه تولید همیشه ترکیب عاقلانه ای بوده که توسط پرورش دهندگان سختگیر و ورزشی را منعکس کرده است
ویژگی هایی با زیبایی حیرت انگیر و به خاطر سپردن این دو نوع تیپ می تواند به فرد کمک کند تا آن را پیگیری کند رنگ اسب‌های سگلاوی اغلب به رنگ نیله هستند، در حالی که کوهیلان ها اغلب کهر هستند.

اکثر اسب‌های عرب لهستانی در سه سالگی خود به میدان کورس در ورشو می‌روند تا در زمین چمن حرفه‌ای ورزش را دنبال کنند.
هدف لزوماً برنده شدن اسب در مسابقات نیست، پرورش دهندگان در حال بررسی توانایی اسب در حمل وزن هستند. در طول مسافت با سرعت، و سلامت و ظرفیت او برای بهبودی سریع. اسبهای که عبور می کنند وارد مرحله بعد آزمایشات برای پرورش در مزارع پرورش حفظ می شود. و بقیه فروخته می شوند .

غیر از واردات اسب عرب توسط ژنرال دیکینسون و آقای بابسون در دهه سی، آمریکایی ها به طور کلی اسب عرب از لهستان نخریده بودند. تا اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت. پس از آن بود که پاتریشیا لیندسی، پرورش دهنده بریتانیایی، شیفته اسب عرب لهستان شد
تاریخچه تولید اسب و کیفیت برنامه پرورش لهستان، زبان لهستانی را یاد گرفت و به آنجا سفر کرد و برای خودش تحقیق کند. او برای برنامه تولید خود اسب خرید و اجاره کرد و در نهایت
برای آمریکایی های علاقه مند اسب خرید. پرورش دهندگان آمریکایی شروع به بازدید از لهستان در جستجوی خون های خاص کردند و رابطه از آن زمان در حال رشد است.
لهستانی ها اواخر تابستان میزبان حراج سالانه اسب عرب هستند، تنها زمانی در طول سال که اسب ها برای صادرات فروخته می شوند. برگزاری حراج همزمان با برنامه روز ملی اسب در لهستان است.تبلیغات حراج اسب در سراسر جهان منتشر و یک روز پس از روز ملی اسب  لهستان انجام میشود.
اسب‌هایی که برای فروش اعلام میشوند ، عمدتاً مادیان تولیدی هستند که یک یا دو کره داشتند .بقیه حراج مربوط به اسبهای خارج شده از کورس هستند که از نظر ظاهری هم ممکنست بسیار زیبا باشند ولی دارای شرایط ایستادن در برنامه تولید نیستند. با این سبک لهستان امروز یکی از موفق ترین تولید کنندگان اسب عرب در دنیا بشمار میرود و سود سرشاری از این تولیدات نصیب این کشور ضعیف اروپایی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *