اسب

اسب کی دبلیو پی ان KWPN چیست؟

اسب کی دبلیو پی ان سیلمی

اسب کی دبلیو پی ان مخفف کلمه تبارنامه سلطنتی اسب خون گرم هلند است KWPN (Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland) یک نژاد اسب خونگرم هلندی است که به دلیل ورزش سوارکاری ، زیبایی و تطبیق پذیری در کار بسیار مورد توجه است.اسب کی دبلیو پی ان نتیجه یک برنامه پرورش انتخابی است که هدف آن تولید اسبی است که در رشته‌های مختلف سوارکاری، از کی دبلیو پی ان جمله درساژ، پرش با نمایش و رویداد برتری داشته باشد.

اسب های هلندی‌ که از طریق برنامه‌های پرورش اسب که در دهه 1960 آغاز شد، تولید شده اند، از موفق‌ترین اسب‌های مسابقه هستند که در اروپای پس از جنگ توسعه یافته‌اند.

اسب کی دبلیو پی ان به دلیل ساختار عالی، ورزشکاری و آموزش پذیری معروف است. معمولاً بین 15.2 تا 17 دست بلند است و ساختاری عضلانی با سر صاف و گردن بلند دارد. اسب های کی دبلیو پی ان در رنگ های مختلفی از جمله کرنگ، کهر ، سیاه و نیله و تعدادی ابلق وجود دارند.

برنامه پرورش کی دبلیو پی ان بسیار انتخابی است، با الزامات سختگیرانه برای سیلمی کی دبلیو پی ان و مادیان کی دبلیو پی ان. پرورش دهندگان بر تولید اسب هایی با حرکت، سلامت و خلق و خوی عالی تمرکز می کنند و اسب های کی دبلیو پی ان را بسیار مورد توجه سوارکاران در سراسر جهان قرار می دهند.

تاریخچه اسب کی دبلیو پی ان

قبل از جنگ جهانی دوم، دو نوع اسب مفید در هلند وجود داشت: گلدرلندرها که در جنوب تحت عنوان گلدرلندر هورس استادبوک (1925) پرورش یافته بودند و اسب گرونینگن که در شمال تحت NWP  پرورش یافتند.گرونینگن یک اسب خونگرم بود و هنوز هم هست و بسیار شبیه به اولدنبرگر و فریزین است. گلدرلندر یک نوع زیباتر بود، که اغلب به عنوان یک اسب کالسکه علاوه بر یک اسب بارکس مفید نیز خدمت می کرد. گرونینگن تقریباً همه سیاه، قهوه‌ای یا تیره بود، گلدرلندرها اغلب کرنگ با نشانه‌های سفید  بودند. این دو رجیستری با هم ادغام شدند و کتاب Royal Warmblood Horse Studbook هلند (KWPN) را تشکیل دادند.

پس از جنگ جهانی دوم، گلدرلندر و گرونینگر جای خود را به تراکتورها و اتومبیل‌ها دادند و اسب‌ها به یک کالای لوکس تبدیل شدند. در اوایل دهه 1950، نریان هایی مانند L’Invasion و Holsteiner Normann که در فرانسه پرورش داده شده بودند، برای ایجاد تغییر در نوع اسب های هلندی وارد شدند و بلافاصله پس از آن، Holsteiner Amor و Hanoverian Eclatant وارد شدند. پایه‌های کالسکه‌کشی، با قسمت‌های جلویی کتف فعال و قدرتمند و حالت‌های یورتمه ملایم خود را به Warmblood هلندی کمک کردند.

اسب هلندی خونگرم
هلندی Warmblood یک نژاد اسب است که منشا آن هلند است. این یک اسب سواری همه کاره است که برای رشته‌های مختلف از جمله درساژ، پرش از نمایش و رویداد مناسب است.

خونگرم هلندی معمولاً بین 15.2 تا 17 دست (62 تا 68 اینچ) در شانه ایستاده و بین 1100 تا 1500 پوند وزن دارد. آنها به دلیل ورزش، ظرافت و قدرت خود شناخته می شوند و اغلب به عنوان ظریف و ظریف توصیف می شوند.

این نژاد سابقه طولانی در پرورش انتخابی دارد، با هدف تولید اسبی با خلق و خوی خوب، ساختار قوی و توانایی ورزشی عالی. امروزه، هلندی Warmbloods با استفاده از ترکیبی از تکنیک های پرورش سنتی و فناوری های ژنتیکی پیشرفته پرورش داده می شود.

اسب های معروف کی دبلیو پی ان:

والگرو: این اسب درساژ معروف که توسط سوارکار بریتانیایی شارلوت دوژاردین سوار شد، مدال ها و عناوین متعددی از جمله دو مدال طلای المپیک، سه عنوان جام جهانی و سه قهرمانی اروپا را به دست آورد.

توتیلاس: یکی دیگر از اسب های سیلمی KWPN درساژ معروف، توتیلاس توسط ادوارد گال سوار هلندی به رکوردها و عناوین جهانی متعددی از جمله سه مدال طلا در بازی های جهانی سوارکاری و سه مدال طلا در مسابقات قهرمانی اروپا رسید.

هیکستد: این اسب سیلمی KWPN یک سیلمی پرشی موفق بود که توسط سوارکار کانادایی اریک لاماز سوار شد و عناوین متعدد جایزه بزرگ و مدال های المپیک از جمله مدال طلای المپیک 2008 پکن را به دست آورد.

فلینت استون :اسب سیلمی KWPN فلینت استون (سیسرو) با شجره عالی و پرشهای موفق در اروپا تا رده 160, با اخلاق بسیار آرام و تیپ عالی و کره دهی کاملا غالب به نسل بعد که در حال حاضر در ایران است.

جاز: جاز یک اسب سیلمی KWPN بود که حرفه ای موفق در رشته درساژ داشت و فرزندان موفق زیادی در این ورزش به دنیا آورد. او همچنین به خاطر حرکت چشمگیر و حضور قدرتمندش در رینگ نمایش معروف بود.

Uthopia: این اسب سیلمی KWPN توسط سوارکار بریتانیایی کارل هستر به پیروزی های متعددی در درساژ رسید، از جمله یک مدال طلای تیمی در مسابقات قهرمانی اروپا 2011 و یک مدال نقره تیمی در المپیک 2012 لندن.

آوتنتیک : سیلمی KWPN آوتنتیک که توسط بیزی مدن، سوارکار آمریکایی سوار شده بود، یک شوی پرش موفق بود و عناوین جایزه بزرگ و مدال های المپیک متعددی از جمله مدال طلای تیمی در المپیک 2008 پکن را به دست آورد.

Parzival: این سیلمی KWPN توسط آدلنده کورنلیسن سوار هلندی به پیروزی های متعددی در درساژ رسید، از جمله مدال نقره در المپیک 2012 لندن و مدال نقره تیمی در بازی های سوارکاری جهانی 2010.

این ها تنها چند نمونه از بسیاری از اسب های معروف KWPN هستند که نشان خود را در دنیای ورزش های سوارکاری گذاشته اند.

ااسب خونگرم هلندی
قانون هلند داغ زدن را غیرقانونی کرده است، بنابراین امروزه فقط قدیمی‌ترین اسبهای هلندی هنوز نام تجاری شیر را در لگن چپ دارند. در عوض، اسب ها میکروچیپ شده اند. با این حال، اسبهای هلندی تولید آمریکای شمالی هنوز هم ممکن است داغ شوند.برای تبدیل شدن به یک اسب مولد، مادیان ها باید حداقل 15.2 دست (62 اینچ، 157 سانتی متر) و نریان حداقل 15.3 دست (63 اینچ، 160 سانتی متر) در قسمت جدوگاه بایستند. هیچ محدودیت قد بالایی وجود ندارد، اگرچه اسب های خیلی بلند برای ورزش مطلوب نیستند.

اهداف اصلاح نژاد مستلزم آن است که اسب‌های درساژ و پرش برای سوارکاری در سطح جایزه بزرگ مناسب باشند، روش‌های دقیق انتخاب تضمین می‌کند که سیلمی و مادیان بدخلق به تولید اسب‌های غیرقابل کنترل ادامه نمی‌دهند، نتایج تست عملکرد به پرورش دهندگان و خریداران اجازه می دهد تا اسب هایی را با خلق و خوی مناسب برای آماتور شناسایی کنند. همه اسبهای خون گرم ها برای کنترل و سواری بدون عارضه انتخاب شده اند.

از آغاز هزاره، پرورش اسب کی دبلیو پی ان از پرورش یک “اسب سواری” به تخصص بیشتر به نوع درساژ و اسب های پرش تغییر کرده است. دلیل انتخاب برای تخصص، همبستگی منفی ژنتیکی بین توانایی درساژ و پرش است. با تقسیم کل جمعیت به دو زیرجمعیت، پیشرفت ژنتیکی سریع‌تری در هر دو صفت در مقایسه با انتخاب همزمان در کل جمعیت حاصل می‌شود.

برای محافظت در برابر از دست دادن کیفیت چهارنعل در اسب درساژ و ساختار، راه رفتن و سواری در نوع پرشکار ، مواد ژنتیکی همچنان آزادانه بین این دو نوع رد و بدل می شود.

اسبهای کی دبلیو پی ان هلندی با پاهای بلند قابل توجه با خط الراس صاف و سر خشک و چشمهای رسا است. آنها  در یک قاب مستطیلی ساخته شده اند. تعدادی از صفات در هر دو جهت مطلوب است، مانند “خطوط طولانی” یا یک قاب مستطیلی، “تناسبات متعادل” و جذابیت.

مسائل پزشکی کی دبلیو پی ان
به دلیل الزامات سختی که بر روی سیلمی های کی دبلیو پی ان و مادیان های اعمال می شود، اسب کی دبلیو پی ان سالم و ماندگار است. در حالی که تغییرات خفیف ناویکولار، سزاموئید، آرتریت پاسترن و اسپاوین استخوان ممکن است در رادیوگرافی مجاز باشد، اسب‌ها به‌دلیل نقص‌های مادرزادی چشم، بیش‌ازحد یا آندرگزیت، یا عدم تقارن در مفصل خرگوشی، بخلق، سم‌ها یا حرکت، از پرورش محروم می‌شوند.

نمایش مادیان کی دبلیو پی ان در جایزه بزرگ
هیچ تبارنامه ای موفق‌تر از کی دبلیو پی ان اسب‌های پرش بین‌المللی تولید نکرده. در سال 2010، کی دبلیو پی ان در رتبه 1 در پرش توسط فدراسیون جهانی پرورش اسب های ورزشی (WBFSH) قرار گرفتند.و همچنین در درساژ. تعدادی از مدال آوران اخیر المپیک که در هلند پرورش یافته اند عبارتند از: رویال کالیبر، مونته، اوتنتیک (نمرود)، مک کینلی در سال 2004، دی شیم در سال 2000 و هیکستد در سال 2008 , کورنت اوبولنسکی 2010 و فلینت استون 2018

برندگان اخیر المپیک کی دبلیو پی ان در رشته درساژ عبارتند از Ferro و Udon. Moorlands Totilas سیلمی های کی دبلیو پی ان رکورد جهانی بالاترین امتیاز درساژ در گرندپریکس آزاد درساژ را داشتندو در بازی‌ های سوارکاری جهانی FEI در سال 2010 موفق به کسب سه مدال طلا شد.دارنده رکورد جهانی فعلی برای گرندپری سبک درساژ آزاد، Valegro با سوار بریتانیایی شارلوت دوژاردین است. Valegro KWPN است که توسط سیلمی Negro تولید شده است.

برگزاری رویداد برای پرورش دهندگان هلندی در اولویت نیست، با این وجود تعداد انگشت شماری از رویدادهای هلندی Warmblood در صحنه بین المللی وجود دارد.

در ایران سیلمی کی دبلیو پی ان فلینت استون با شجره پدری و مادری بسیار قوی و شرکت در مسابقات 160 جهت کشش اسب های پرشی در اختیار علاقمندان است.

جهت مشاوره خرید اسب کی دبلیو پی ان و اسبهای پرشی در تماس باشید 09124608266

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *