اسب

انجماد اسپرم اسب سیلمی

انجماد اسپرم اسب تکنیکی است که در پرورش اسب برای حفظ اسپرم اسب نر برای استفاده در برنامه های تلقیح مصنوعی (AI) در آینده استفاده می شود. این فرآیند شامل جمع آوری منی از یک اسب نر با استفاده از واژن مصنوعی، ارزیابی و پردازش مایع منی، و سپس انجماد آن در دمای بسیار پایین (-196 درجه سانتیگراد) با استفاده از نیتروژن مایع است.

منی منجمد اسب را می توان برای سال های زیادی ذخیره کرد و بدون نیاز به حضور اسب نر برای ابستنی مادیان استفاده کرد. این تکنیک می تواند به ویژه برای اسب سیلمی هایی که در حال رقابت یا مسافرت هستند و همچنین آنهایی که به دلیل سن یا آسیب دیدگی در دسترس هستند، مفید باشد.

با این حال، شایان ذکر است که همه نریان اسپرم هایی ندارند که به خوبی منجمد شوند و موفقیت این فرآیند به کیفیت مایع منی جمع آوری شده بستگی دارد. علاوه بر این، استفاده از مایع منی منجمد گاهی اوقات می تواند در مقایسه با استفاده از مایع منی تازه منجر به کاهش میزان بارداری شود. به این ترتیب، پرورش دهندگان اسب معمولاً از ترکیبی از مایع منی تازه و منجمد برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن استفاده می کنند.

سیستم جدیدی طراحی شده است که کیفیت اسپرم منجمد اسب را بهبود می بخشد
تاریخ:17 مه 2018
منبع: دانشگاه کوردوبا
خلاصه: این روش کریستال های یخی را که در حین انجماد تشکیل می شوند و بر ساختار اسپرم تاثیر می گذارند، کاهش می دهد.

انجماد یک روش انجماد است که اسپرم را برای تولید مثل ذخیره می کند. اگرچه این یک فرآیند گسترده است، اما مسئله اصلی آن تشکیل یخ است که در طول فرآیند اتفاق می افتد، که در نهایت بر ساختار و کیفیت اسپرم تأثیر می گذارد. به منظور کاهش این آسیب، معمولاً از انجمادهای نفوذپذیر استفاده می شود که موادی هستند که به بافت ها نفوذ کرده و در داخل سلول ها عمل می کنند تا از تشکیل کریستال های یخ در هنگام کاهش دما جلوگیری کنند.

اگرچه این نوع مواد روند را بهبود می بخشند، اما هنوز کامل نیستند. به محض ورود به سلول، به غشای اسپرم آسیب می رساند و باعث آسیب دائمی می شود که بر باروری تأثیر می گذارد. در مواجهه با این موضوع، گروه تحقیقاتی تولید مثل دامپزشکی از دپارتمان پزشکی و جراحی حیوانات دانشگاه کوردوبا جایگزینی را ارائه کرد که کیفیت اسپرم‌ها را در هنگام انجماد بهبود می‌بخشد. پس از تحقیق با گروهی از نمونه‌های اسپرم اسب که توسط مرکز نظامی پرورش اسب آویلا Centro Militar de Cría Caballar de Ávila (مرکز نظامی پرورش اسب آویلا) ارائه شد، گروه تحقیقاتی از نوع متفاوت و کمتر تهاجمی از محافظ‌های سرمایی استفاده کردند.

این نوع از انجماد غیرقابل نفوذ موادی هستند که از اسپرم محافظت می کنند اما به جای اثر بر روی قسمت داخلی، روی قسمت خارجی سلول اثر می گذارند. به طور خاص، محققان از مواد محافظ ساخته شده از آلبومین سرم گاوی (BSA) – یک پروتئین آنتی اکسیدان – و ساکارز استفاده کردند، قندی که عملکرد اصلی آن افزایش ویسکوزیته و کم آبی سلول است، که به نوبه خود باعث کاهش تشکیل یخ می شود که در فرآیند انجماد اتفاق می افتد.

همانطور که نویسنده اصلی پروژه تحقیقاتی، سزار کانسوگرا، اشاره می کند: «زمانی که غلظت مناسب این محافظ سرمایی را که باید مورد استفاده قرار می گرفت را تعیین کردیم، مشاهده کردیم که نتایج مشابه یا حتی بهتر از استفاده از گلیسرول، محافظ سرمای قابل نفوذ سنتی بود. ” علاوه بر این، گروه تحقیقاتی تشخیص داده اند که این روش جدید بهتر از آکروزوم، یک رسوب کوچک واقع در نوک اسپرم که حاوی آنزیم های خاصی است، محافظت می کند.

چالش بعدی این گروه، به گفته اعضای آن، استفاده از همین محافظ‌های سرمایی با استفاده از ویتریفیتون است، روشی برای انجماد که در آن نمونه مستقیماً در نیتروژن مایع قرار می‌گیرد و افت دما در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم بسیار سریع‌تر است. به این ترتیب حتی آسیب کمتری به اسپرم وارد می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *