اسب

مقدار مورد نیاز ماده معدنی فسفر در خوراک اسب

خرید اسب تربرد مادیان

ماده معدنی ماه: فسفر

فسفر دومین ماده معدنی فراوان در بدن اسب است. حدود 80 درصد آن در دندان و اسکلت اسب یافت می شود.

مناسب است که مطلب قبلی درباره کلسیم (Ca) را اول مطالعه کنید. فسفر دومین ماده معدنی فراوان در بدن اسب است. حدود 80 درصد آن در دندان و اسکلت اسب یافت می شود.

کلسیم و فسفر بسیار نزدیک به هم مرتبط هستند، زیرا کلسیم با فسفر ترکیب می شود و هیدروکسی لاپاتیت را تشکیل می دهد که در استخوان و دندان یافت می شود. کمبود یا زیاده روی در رژیم غذایی می تواند در جذب و استفاده دیگری اختلال ایجاد کند. به این ترتیب، هنگام ارزیابی یک رژیم غذایی، اطمینان از برآورده شدن نیازهای فسفر و کلسیم مهم است، اما اطمینان از مصرف نسبت مناسب کلسیم به فسفر اسب در جیره کل بسیار مهم است.

نسبت کلسیم: فسفر کل رژیم غذایی اسب شما نباید از 1.1:1 پایین بیاید (نیازمندی های غذایی اسب های شورای تحقیقات ملی، 2007؛ NRC). به طور معمول، غلات غنی نشده (به عنوان مثال، جو یا ذرت) به طور طبیعی حاوی فسفر بیشتری نسبت به کلسیم هستند. به‌علاوه، اگر در منطقه‌ای از نظر جغرافیایی غنی از فسفر (مانند کنتاکی مرکزی) زندگی می‌کنید، علوفه‌ها نیز حاوی مقادیر بیشتری فسفر هستند. در برخی موارد، محتوای فسفر یک علوفه علف حتی می‌تواند از محتوای کلسیم بیشتر شود. در مواردی که نسبت کلسیم به فسفر کمتر از 1.1 به 1 باشد، کلسیم اضافی در جیره مورد نیاز خواهد بود تا نسبت کلسیم به فسفر کل جیره بهبود یابد. شما می توانید این کار را با افزودن حبوبات یا کنسانتره های غنی شده با کلسیم انجام دهید.

NRC مصرف 14 گرم فسفر (و 20 گرم کلسیم) در روز را برای یک اسب بالغ و بیکار که حدود 1100 پوند (500 کیلوگرم) وزن دارد، توصیه می کند. اگر در منطقه ای با فسفر بالا زندگی می کنید، اسب شما احتمالاً بیش از نیاز خود فسفر مصرف می کند، حتی از علوفه به تنهایی. بدن اسب تمام فسفر مورد نیاز خود را از خوراک هضم شده در روده عقب جذب می کند و مازاد آن را در کود دفع می کند.

توجه به این نکته مهم است که فسفر بیش از حد در کود دامی نیز به دلیل تأثیر آن بر کیفیت آب نگران کننده است. مراتع با شیوه‌های مدیریت ضعیف کود (یا حتی تأسیسات ذخیره‌سازی کود با مدیریت ضعیف) که در نزدیکی آب‌ها قرار دارند، می‌توانند منجر به روان شدن مواد مغذی به آبراه‌ها شوند. غنی‌سازی مواد مغذی حاصل از آب می‌تواند به شکوفایی جلبک‌ها کمک کند، که برخی از آنها سموم تولید می‌کنند.

دامپزشک یا متخصص تغذیه اسب شما می تواند در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد محتوای فسفر (یا سایر مواد مغذی) رژیم غذایی اسب خود، مشاوره ارائه دهد.

دکتر مایک هولدر، استادیار پژوهشی و اشلی فاولر، دکترای فوق دکترا، یک محقق فوق دکترا در بخش علوم حیوانات و مواد غذایی دانشگاه کنتاکی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *