بیماری های مشترک اسب و انسان

بیماری های مشترک اسب و انسان

چندین بیماری رایج وجود دارد که می تواند هم اسب و هم انسان را درگیر کند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

هاری – این یک بیماری ویروسی است که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می دهد و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. هاری می تواند از طریق نیش یا خراش حیوانات آلوده از اسب به انسان منتقل شود.

ویروس نیل غربی – این یک ویروس منتقله از پشه است که می تواند باعث تب، سردرد، ضعف عضلانی و در موارد شدید علائم عصبی شود. اسب و انسان هر دو می توانند به ویروس نیل غربی آلوده شوند.

سالمونلوز – این یک عفونت باکتریایی است که می تواند باعث اسهال، تب و درد شکم شود. از طریق تماس با حیوانات آلوده یا آب و غذای آلوده قابل انتقال است. اسب ها و انسان ها هر دو می توانند به سالمونلوز مبتلا شوند.

ارلیشیوز – این یک عفونت باکتریایی منتقله از کنه است که می تواند باعث تب، درد عضلانی و خستگی شود. هم اسب ها و هم انسان ها می توانند از طریق نیش کنه به ارلیشیوز مبتلا شوند.

کزاز – این یک عفونت باکتریایی است که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد و در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. کزاز می تواند هم به اسب و هم به انسان از طریق زخم یا بریدگی باز منتقل شود.

کرم حلقوی: این یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد لکه های دایره ای ریزش مو و پوسته پوسته شدن روی پوست می شود.

E. coli: مشابه سالمونلا، E. coli را می توان در مدفوع اسب یافت و از طریق سطوح یا مواد غذایی آلوده به انسان منتقل می شود.

لپتوسپیروز: این یک عفونت باکتریایی است که می تواند از طریق تماس با ادرار یا مایعات بدن اسب های آلوده به انسان منتقل شود.

آنفلوانزای اسب: اگرچه نادر است، اما این ویروس تنفسی می تواند از طریق تماس نزدیک با حیوانات آلوده از اسب به انسان منتقل شود.

ویروس هرپس اسب: اگرچه نادر است، اما این ویروس می تواند از طریق تماس نزدیک با حیوانات آلوده از اسب به انسان منتقل شود.

رعایت احتیاطات در هنگام جابجایی یا مراقبت از اسب برای جلوگیری از گسترش این بیماری ها ضروری است. این شامل رعایت بهداشت خوب، پوشیدن لباس های محافظ و پیروی از اقدامات بهداشتی مناسب است. اگر مشکوک هستید که شما یا شخصی که می شناسید در معرض بیماری مشترک بین انسان و دام قرار گرفته است، مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و رعایت بهداشت برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها در اسب و انسان بسیار مهم است.

 

09124608266