رابطه طولانی مدت با مالک و استرس اسب

رابطه طولانی مدت با مالک و استرس اسب
تاریخ: 25 آگوست 2022
منبع:دانشگاه تورکو
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اسب‌ها در موقعیت‌های جدید می‌توانند بی‌میل باشند، اگر چندین سوار داشته باشند، چندین مالک داشته باشند یا اسب فقط برای مدت کوتاهی با صاحب فعلی خود بوده است. نتایج گروه تحقیقاتی بین‌المللی که تعامل بین اسب‌ها و انسان‌ها را مورد مطالعه قرار داده است نیز نشان می‌دهد که ایجاد یک رابطه تعاملی خوب با اسب به زمان نیاز دارد.

اسب ها هزاران سال است که با انسان ها زندگی می کنند. به دنبال این تکامل طولانی مدت، اسب‌ها امروزه مهارت‌های اجتماعی چشمگیری را در طول تعامل خود با انسان از خود نشان می‌دهند: آنها پذیرای احساسات انسانی هستند و در درک خواسته‌های انسان بسیار خوب هستند.

اسب‌های اهلی ممکن است روزانه چندین ساعت در تماس نزدیک با انسان باشند که می‌تواند بر رفاه، فیزیولوژی و رفتار اسب تأثیر بگذارد. بنابراین، مهم است که بفهمیم چه عواملی می‌توانند بر احساسات اسب‌ها در طول تعامل با انسان تأثیر بگذارند و چه چیزی رابطه آنها را شکل می‌دهد. نویسنده اصلی این مطالعه، محقق دکتری Océane Liehrmann از گروه زیست شناسی در دانشگاه تورکو فنلاند، می گوید – به ویژه در موقعیت های جدید که می تواند برای حیوانات بسیار استرس زا باشد.

یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی از دانشگاه تورکو و دانشگاه هلسینکی در فنلاند و INRAE از Nouzilly در فرانسه، تعامل بین اسب‌ها و انسان‌ها و همچنین نحوه واکنش اسب‌ها در موقعیت‌های جدید را مورد مطالعه قرار دادند. محققان 76 اسب تفریحی خصوصی را از منطقه تورکو (فنلاند) برای انجام دو آزمایش رفتاری استخدام کردند.

در این آزمایش ها، محققان واکنش اسب ها به اشیاء جدید را مشاهده و تجزیه و تحلیل کردند. علاوه بر این، محققان بررسی کردند که آیا اسب در مواجهه با شی جدید با یک صاحب آشنا یا با یک غریبه، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد یا خیر.

در موقعیت تحقیق، اسب‌ها روی دو سطحی که برایشان جدید بود راه رفتن هدایت شدند، یک برزنت سفید و یک پتوی کرکی. آنها توسط صاحبشان به یکی از سطوح و توسط محققی ناآشنا به سطح دیگر هدایت شدند. دوم، اسباب‌بازی‌های پرزدار یا توسط صاحبشان یا توسط یک محقق ناآشنا به اسب‌ها ارائه شد. اسب یک دقیقه فرصت داشت تا آزادانه بیاید و با اسباب بازی ارتباط برقرار کند و سپس شخص به اسب نزدیک شد و سعی کرد گردن آن را با اسباب بازی لمس کند.

“جالب است که اسب‌هایی که رابطه انحصاری با صاحبشان داشتند، هنگام نزدیک شدن به سطوح جدید آرام‌ترین بودند و به راحتی با اسباب‌بازی لمس می‌شدند. اسب‌هایی که به طور منظم توسط افراد مختلف سوار یا آموزش داده می‌شدند، در موقعیت‌های آزمایشی رفتارهای استرس بیشتری از خود نشان دادند.” اوشن لیهرمن.

اسب‌هایی که تمام زندگی‌شان را با صاحبشان گذرانده بودند، بیشتر از اسب‌هایی که در طول زندگی‌شان صاحبان متعددی داشتند، با اسباب‌بازی جدید لمس می‌شدند. این اسب ها رفتارهای استرس بیشتری نشان می دادند و از لمس اسباب بازی خودداری می کردند.

“اسب ها اغلب مجبورند مالکیت خود را تغییر دهند، که توانایی آنها را برای ایجاد پیوند طولانی مدت با انسان های خاص محدود می کند. ما به ویژه علاقه مند بودیم تا بررسی کنیم که چگونه طول رابطه بین اسب و مالک بر رفتار اسب جدید و بالقوه استرس زا تاثیر می گذارد. اوشن لیهرمن می گوید.

نتایج نشان داد که اسب‌هایی که روابط کوتاه‌تری با صاحب خود داشتند، در موقعیت‌های جدید بی‌میل بودند و وقتی از آنها خواسته شد با اشیاء و سطوح جدید تعامل داشته باشند، رفتارهای استرس بیشتری نشان می‌دهند. در مقابل، اسب‌هایی که حداقل 6 تا 8 سال با صاحب خود رابطه داشتند، معمولاً وقتی با سطوح یا اسباب‌بازی پر شده آشنا می‌شدند، بسیار آرام بودند.

اسب‌های بزرگ‌تر از 17 سال زمانی که توسط یک غریبه هدایت می‌شدند، اغلب از پا گذاشتن روی برزنت یا پتو خودداری می‌کردند، در حالی که تقریباً همه آنها موافقت کردند که این کار را زمانی که توسط صاحبشان هدایت می‌شد انجام دهند.

اسب‌های سالمندان اغلب از بینایی ضعیف‌تری رنج می‌برند و نشان داده شده است که نسبت به اسب‌های جوان‌تر نسبت به موقعیت‌های جدید اضطراب بیشتری دارند. بنابراین، اسب‌های مسن‌تر ممکن است فردی آشنا را به‌عنوان یک پایگاه امن تلقی کنند و در هنگام هدایت، احساس امنیت بیشتری داشته باشند تا از روی یک ماده ناشناخته عبور کنند. توسط یک فرد آشنا.”

این مطالعه نشان می‌دهد که داشتن یک رابطه کوتاه‌تر با مالک، مهتران متعدد و تغییرات متعدد مالک می‌تواند بی‌میلی اسب را نسبت به اشیاء و سطوح جدید افزایش دهد و بنابراین ممکن است بر تعاملات اسب و انسان در موقعیت‌های جدید تأثیر منفی بگذارد.

“یافته‌های ما نشان می‌دهد که توسعه یک رابطه مثبت اسب و انسان ممکن است به زمان نیاز داشته باشد زیرا توسط عوامل متعددی شکل می‌گیرد، مانند تعاملات قبلی اسب با انسان. لیهرمن نتیجه می گیرد که در رفاه حیوانات و تحقیقات آن.

اسب موستانگ

09124608266