اسب

نژاد اسب اصیل ترکمن

خرید اسب ترکمن

نژاد اسب اصیل ترکمن 

اسب اصیل ترکمن نژادی از اسب‌های بومی ایران است که قدمتی بیش از ۵ هزار سال دارد. این اسب ها در مناطق ترکمن نشین ایران، ترکمنستان، و ازبکستان پرورش داده می شوند.

ویژگی‌های ظاهری

اسب اصیل ترکمن یک اسب زیبا و جذاب است که معمولاً بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی متر قد دارد و وزن آن بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم است. این اسب ها دارای بدنی عضلانی و قوی هستند و سر کوچک و چشمان درشت و برجسته دارند. اسب های اصیل ترکمن در رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، قهوه ای، و خاکستری یافت می شوند.

خلق و خو

اسب اصیل ترکمن اسب های مهربان و مطیع هستند که به راحتی آموزش می بینند. این اسب ها همچنین بسیار باهوش و کنجکاو هستند. اسب های اصیل ترکمن برای سوارکاری تفریحی، نمایش، و مسابقات مناسب هستند.

کاربرد

اسب اصیل ترکمن در طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله سوارکاری تفریحی، نمایش، و مسابقات استفاده می شود. این اسب ها همچنین برای حمل و نقل و کار در مزارع استفاده می شوند.

تاریخچه

اسب اصیل ترکمن از گذشته های دور در مناطق ترکمن نشین ایران، ترکمنستان، و ازبکستان پرورش داده می شده است. این اسب ها در جنگ ها، مسابقات اسب دوانی، و حمل و نقل مورد استفاده قرار می گرفتند.

در قرن نوزدهم، اسب اصیل ترکمن به اروپا و آمریکا معرفی شد. این اسب ها به دلیل زیبایی و توانایی های ورزشی خود مورد توجه قرار گرفتند.

وضعیت کنونی

اسب اصیل ترکمن در گذشته در معرض انقراض قرار داشت. با تلاش های سازمان های دولتی و خصوصی، این نژاد اسب از خطر انقراض نجات یافت.

در حال حاضر، اسب اصیل ترکمن در ایران در مراکز پرورش اسب دولتی و خصوصی پرورش داده می شود. این مراکز با استفاده از روش های علمی و مدرن، به پرورش و نگهداری اسب های اصیل ترکمن می پردازند.

اهمیت

اسب اصیل ترکمن یکی از مهم ترین نمادهای فرهنگی ایران است. این اسب در بسیاری از آثار هنری و ادبی ایران از جمله نقاشی ها، مجسمه ها، و اشعار مورد توجه قرار گرفته است. اسب اصیل ترکمن همچنین یکی از محبوب ترین نژادهای اسب در ایران است.

جمع بندی

اسب اصیل ترکمن نژادی از اسب‌های ارزشمند است که قدمتی طولانی دارد. این اسب ها در طیف گسترده ای از فعالیت ها مورد استفاده قرار می گیرند و از اهمیت فرهنگی زیادی برخوردار هستند.

 

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب که از دشتهای قره قالپاقستان تا ترکمن صحرای ایران و ترکمنستان امروزی زیست می کرده و پرورش یافته و به نقاط دیگر برای کاربرهای خاص و ساخت نژادهای دیگرمنتقل شده است. با توجه به قدرت بدنی این نژاد با تغییراتی در فرم بدنی برای تمام ورزشهای سوارکاری قابل استفاده است. تیره های شناخته شده اسب ترکمن در دو گروه: اسب یموت، اسب آخال تکه، و زیر تیره اسب چناران است.

همه اسب عرب را به عنوان یک نژاد اسب قدیمی می شناسند، اما اسب ترکمن قدیمی تر است. در حالی که اسناد آخال تکه به حدود 3000 سال قبل بازمی‌گردد، از گورهای سکایی یافت شده در پازیریک در کوه‌های آلتای بقایای اسب‌هایی که در یخبندان دائمی در یک محل دفن در جنوب سیبری، که مربوط به قرن ششم قبل از میلاد است، کشف شده که بسیار شبیه به اسب آخال تکه امروزی هستند. اعتقاد بر این است که هم امپراتور ایرانی خشایارشا و هم پادشاه مقدونی اسکندر مقدونی از اسب ترکمن استفاده می کردند. این نژاد به سرعت به عنوان سریع و مقاوم شهرت یافت و روس ها و چینی ها برای آن ارزش زیادی قائل بودند، مارکوپولو که در سفرهای خود در امتداد جاده ابریشم از ویژگی های آخال تکه یاداوری کرده. قالی پازیریک قدیمی‌ترین فرش جهان است که در سال ۱۹۴۷ توسط سرگی رودنکو، باستان‌شناس روسی در درهٔ پازیریک واقع در ابتدای رشته‌کوه‌های آلتای در محدودهٔ کشور روسیه، در کنار اشیاء باستانی مشهوری مانند گلدان چوبی، مومیایی دوید، نقش اسب سواری به همراه آثاری دیگر در گور یخ‌زدهٔ یکی از فرمانروایان سکایی کشف شد

قالی پازیریک یک قالی پشمی با رنگ‌های زنده‌است. این فرش چهارگوش تقریباً مربع بوده و ابعاد آن ۱٫۹۸ در ۱٫۸۹ متر است. نقش‌هایی که در آن دیده می‌شود شامل تصویر سوارکاران، آهوهای در حال چرا کردن و جانوران افسانه‌ای با سر عقاب و بدن شیر است و حاشیه‌ای گل‌دار دارد. برای مورخان این زمینه قابل تصور نبود که بافته‌ای از حدود چهارصد سال پیش از میلاد بدست آید که تا این حد کامل و پیشرفته و از نظر فنون بافت و حتی نقشه در ردیف بافته‌های امروز باشد، هم‌چنین آن‌ها نمی‌توانستند تصور کنند که ممکن است فنی چنین پیشرفته در مراکز متمدن که مورد توقع آن‌ها بود، یعنی بین‌النهرین، یونان یا مصر پیدا نشود و از گور پادشاهی سکایی یافت شود. سرگی رودنکو کاشف این قالیچه، پس از بررسی ساختار فرش و نگاره‌های آن متوجهٔ شباهت زیاد نقش‌مایه‌های این فرش با نقش برجسته‌های تخت جمشید شد؛ «تخت جمشید را به یاد می‌آورد.» بیشتر پژوهشگران این قالی را از دست‌بافت‌های پارت‌ها یا مادها می‌دانند. عناصر آشوری و هخامنشی در آن مشخص است و از سویی دیگر شباهتی بین ترکیب فرش با نقش‌های سنگ در تخت جمشید وجود دارد. استفاده اسب ترکمن در تاریخ سکاها، هخامنشیان و بیش از همه اشکانیان از اسب‌های ترکمن در سواره نظام خود سود بردند. شاهان سلجوقی و صفویان نیز سوار بر اسب‌های ترکمن مملکت تحت سیطره خود را گسترش دادند و امنیت بخشیدند و نادرشاه افشار با ترکیب ترکمن و سایر اسب‌های ایران تا هند پیش رفت. بقایای یکی از نساهای ایران درزمان پارت ها در شهر نسا در 18 کیلومتری شهر عشق آباد در ترکمنستان در دامنه کوه های کپه داغ قراردارد. (نسا در تاریخ باستان مناطقی بودند که علف و چراگاه اسب داشته و برای سواره نظام اسب تولید میکردند). از گذشته‌های دور از سلسلهٔ هان در چین گرفته تا خلفای عباسی و سلاطین عثمانی از اسب ترکمن در بخش‌های مختلف سپاه خود استفاده می‌کردند. بوسفالوس اسکندرمقدونی و جهان پیمای ناپلئون که هدیه فتحعلیشاه قاجار بوده ، نمونه‌هایی از اسب‌های ترکمنی هستند که پای به فتوحات زیادی گذاشتند و بعدها ترکمنها با همین اسب به اروپا راه پیدا کردند.. نقاشی مینیاتور اسب ترکمن نقاشی مینیاتور اسب القا کننده تیپ اسب ترکمن میباشد. نقاشی‌های صفوی و قاجار هنوز هم نقش و نگار اسب‌های ترکمن را در جنگ و شکار شاهان و شاهزاده‌ها نشان می‌دهد مینیاتورهای بجا مانده از ان زمان نیز نشاند دهنده اسب فرم اسب ترکمن است.

خواستگاه اسب ترکمن ایران

شهرستان گنبدکاووس از مراکز مهم پرورش اسب ترکمن بوده و از گذشته ایلخی های پرورش اسب ترکمن بصورت گله ای اسب پرورش میدادند. از ایلخی های قدیم فقط ایلخی حبیب ایشان باقیمانده و مابقی از بین رفته است و اسبها بصورت دستی نگهداری میشوند. از این گله ها میتوان ایلخی قیردالی (چپر قویمه) , ایلخی سیدنیاز , ایلخی آرتق قلیچ , ایلخی ساریچه کور و.. نام برد.

سوالات متداول درباره اسب اصیل ترکمن

پرسش: اسب اصیل ترکمن چیست؟

پاسخ: اسب اصیل ترکمن نژادی از اسب‌های بومی ایران است که قدمتی بیش از ۵ هزار سال دارد. این اسب ها در مناطق ترکمن نشین ایران، ترکمنستان، و ازبکستان پرورش داده می شوند.

پرسش: ویژگی‌های ظاهری اسب اصیل ترکمن چیست؟

پاسخ: اسب اصیل ترکمن یک اسب زیبا و جذاب است که معمولاً بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ سانتی متر قد دارد و وزن آن بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم است. این اسب ها دارای بدنی عضلانی و قوی هستند و سر کوچک و چشمان درشت و برجسته دارند. اسب های اصیل ترکمن در رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، قهوه ای، و خاکستری یافت می شوند.

پرسش: خلق و خوی اسب اصیل ترکمن چیست؟

پاسخ: اسب اصیل ترکمن اسب های مهربان و مطیع هستند که به راحتی آموزش می بینند. این اسب ها همچنین بسیار باهوش و کنجکاو هستند. اسب های اصیل ترکمن برای سوارکاری تفریحی، نمایش، و مسابقات مناسب هستند.

پرسش: کاربرد اسب اصیل ترکمن چیست؟

پاسخ: اسب اصیل ترکمن در طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله سوارکاری تفریحی، نمایش، و مسابقات استفاده می شود. این اسب ها همچنین برای حمل و نقل و کار در مزارع استفاده می شوند.

پرسش: اسب اصیل ترکمن در ایران چگونه پرورش داده می شود؟

پاسخ: اسب اصیل ترکمن در ایران در مراکز پرورش اسب دولتی و خصوصی پرورش داده می شود. این مراکز با استفاده از روش های علمی و مدرن، به پرورش و نگهداری اسب های اصیل ترکمن می پردازند.

پرسش: آیا اسب اصیل ترکمن در معرض انقراض قرار دارد؟

پاسخ: در گذشته اسب اصیل ترکمن در معرض انقراض قرار داشت. با تلاش های سازمان های دولتی و خصوصی، این نژاد اسب از خطر انقراض نجات یافت. با این حال، هنوز هم اقداماتی برای حفظ این نژاد اسب ضروری است.

پرسش: آیا اسب اصیل ترکمن در کشورهای دیگر نیز پرورش داده می شود؟

پاسخ: بله، اسب اصیل ترکمن در کشورهای مختلفی از جمله ایالات متحده، اروپا، و استرالیا نیز پرورش داده می شود. این اسب ها در این کشورها به عنوان اسب های با ارزش و زیبا شناخته می شوند.

پرسش: آیا اسب اصیل ترکمن گران قیمت است؟

پاسخ: قیمت اسب اصیل ترکمن بسته به عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت، و اصالت اسب متفاوت است. با این حال، به طور کلی می توان گفت که اسب اصیل ترکمن اسب گران قیمتی است.

پرورش اسب اصیل ترکمن درنقاط مختلف ایران اسب اصیل ترکمن در حال حاضر در اکثر مناطق ایران پرورش میباید ولی در بعضی شهرها تعداد تولید کنندگان بیشتر و بازار مصرف دارد. در شهرهای نزدیک به گنبدکاووس و خراسان شمالی بواسطه میدان اسبدوانی گنبدکاووس خط خونی های کورسی  پرورش میابد . اسب ترکمن در تهران و شهرهای شیراز و کرمان نیز پرورش یافته و در لاین زیبایی و پرش عرضه میگردد. و ایلخی ورامین که در جلیل آباد ورامین برای ارتش اسب تولید میکرده و ازآن نسل تا امروز ادامه پیدا کرده است. مزیت های تولید اسب ترکمن در حال حاضر با توجه بالا رفتن قیمت اسبهای خارجی پرشی بازار مناسبی برای تولید اسبهای ترکمن پرشی قابل رقابت با نوع خارجی ایجاد شده که تولیدکنندگان باید به خلا ایجاد شده توجه کرده و تولیدات مناسب ورزش ارایه نمایند.

خرید اسب ترکمن خرید اسب ترکمن اصیل خرید اسب ترکمن آخال تکه خرید اسب ترکمن یموت خرید اسب ترکمن ارزان قیمت اسب ترکمن طلایی قیمت اسب ترکمن در ایران خرید فروش اسب ترکمن خرید و فروش اسب ترکمن خرید و فروش اسب ترکمن صحرا قیمت فروش اسب ترکمن خرید و فروش اسب ترکمن خرید و فروش اسب ترکمن صحرا قیمت خرید اسب ترکمن قیمت خرید اسب اصیل ترکمن قیمت فروش اسب ترکمن قیمت بهترین اسب ترکمن قیمت اسب ترکمن در گنبد کاووس خرید اسب ترکمن اصیل خرید اسب ترکمن ارزان قیمت اسب ترکمن اصیل

ویژگی های اسب ترکمن خالص

شامل : قد ۱۵۰ تا ۱۶۰ سانتیمتر، گوش‌های بلند و متحرک،شکم صاف , سینه فراخ و متناسب، کَپل با شیب ، مفاصل قوی، یال و دم کم پشت , سم‌های محکم با زاویه مناسب، تحمل حرکات سنگین ورزشی.در فرم بدنی اسب اخال تکه و یموت جزییات بدن براساس کاربردهای تعریف شده تغییر کرده در طول زمان.

نشانه های اسب اصیل ترکمن

اسب های ترکمن اسب هایی با استعداد و ورزشی هستند. آنها برای سواری، مسابقات، و کارهای سنگین مانند حمل و نقل استفاده می شوند.

در اینجا برخی از ویژگی های متمایز اسب های ترکمن آورده شده است:

  • سرعت: اسب های ترکمن دارای سرعت بالایی هستند و می توانند مسافت های طولانی را با سرعت بالا طی کنند.
  • استقامت: اسب های ترکمن دارای استقامت بالایی هستند و می توانند در شرایط سخت محیطی دوام بیاورند.
  • زیبایی: اسب های ترکمن اسب هایی زیبا و باشکوه هستند.

اسب های ترکمن در ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. این اسب ها در طول تاریخ نقش مهمی در فرهنگ و تاریخ ایران ایفا کرده اند.

مشخصات اندام نژاد اسب ترکمن

اندام حرکتی اسب ترکمن دارای مفاصلی بلند و قوی است، دارای گردن کمی بلند و کشیده ای هستند. ترکمن ها دارای پوست نازک اما سفت هستند. هم چنین باید افزود که مو های سطح بدنشان کوتاه، ابریشمی، درخشان و نازک می باشد، یال بسیار کم پشت و کوتاهی نیز دارند

قیمت اسب ترکمن آخال تکه و یموت چقدر است؟

قیمت اسب ترکمن بستگی به معیارهای مختلفی دارد, اولین مورد کارایی اسب برای ورزش یا مسابقات زیبایی یا کورس است که قیمت اسب ترکمن را تغییر میدهد. ولی بطور کلی قیمت کره اسب ترکمن درجه یک از نظر تیپ بدنی, شجره ورزشی و رنگ از مبلغ صد ملیون تومان شروع میشود و با افزایش سن و شرکت در مسابقات و نشان دادن توانایی های ورزشی افزایش میابد.

قد اسب ترکمن چقدر است؟

قد اسب ترکمن اخال تکه در زمان شد کامل از 155 تا 165 سانتیمتر میباشد. اسب ترکمن تیره اخال تکه قد بلند تر و کشیده نر و ظریفتر نسبت به اسب ترکمن تیره یموت دارد. اسبهای ترکمن یموت بدن قوی تر و پهن تر و قدشان از 150 تا 160 سانتیمتر میباشد. البته تلفیقات زیادی از آخال تکه و یموت انجام شده و تیپ ها مابین این دو استاندارد هستند.

قیمت کشش اسب سیلمی ترکمن چقدر است؟

قیمت کشش های سیلمی های ترکمن اخال تکه و یموت عموما از 8 تا 15 ملیون تومان بوده است, قیمت کشش سیلمی های مجموعه اسب.ایران مبلغ 10 ملیون تومان میباشد. جهت اطلاع از سیلمی های مجموعه به فروشگاه مراجعه کنید یا با 09124608266 تماس بگیرید.

اسب ترکمن بهتر است یا عرب؟

مقایسه دو نژاد اسب اصیل کار درستی نیست بصورت عمومی. ولی بر اساس کاربرد و استفاده ای که مدنظر است میتوان گفت کدام نژاد اسب مناسب ماست. اگر کاربرد ورزشی دارید یعنی فعالیت حرفه ای سوارکاری و ورزش اسب در پرش یا درساژ یا کورس و استقامت مدنظر شماست اسب ترکمن جواب نیاز شماست. و اگر پیگیری مسابقات زیبایی و گشت سوارکاری آزاد مدنظر شماست اسب عرب مناسب است.

نقش اسب ترکمن در اسب تروبرد

اسب ترکمن در تاریخ اسب تربرد نقش بسزایی داشته و یکی از سه اسب تشکیل دهنده این نژاد اسب ترکمن بنام بایرلی ترک نام دارد. این اسب به رنگ قره کهر یا مشکی بوده.. این اسب قطعاً اسب جنگی کاپیتان رابرت بایرلی بود که در سال ۱۶۸۹ در جنگ شاه ویلیام به ایرلند اعزام شد و در نبرد بویین خدمت نظامی داشته و بعد در تولید از ان استفاده شده است.

نقش اسب ترکمن در اسب دره شوری

با توجه به رنگهای کهرزرد و کهرطلایی براق و طلایی که از تلفیق رنگ سمند تولید شده است و اختصاص رنگ سمند به نژاد اسب ترکمن در تولید اسب دره شوری در گذشته مظمئنا از اسب ترکمن استفاده شده است. همچنین فرم دست و پاها و گوش نیز شباهت زیادی به اسب ترکمن دارد.

نقش اسب ترکمن در اسب دوخون ایران

با ورود اسب تربرد به ترکمن صحرا در دهه بیست و سی و تلفیق با مادیانهای یموت نسل اسبهای دوخون ایجاد شد که نسل جدیدی را برای کورس ایجاد کردند که تا امروز ادامه داشته است و با کشش مادیانهای دوخون با سیلمی های تربرد تا امروز حدود ده نسل از این نژاد تولید شده. در گذشته نه چندان دور از این اسبهای دوخون تولید شده برای کورس در ورزش پرش با اسب استفاده زیادی شده و موفق بوده اند.

نقش اسب ترکمن در اسب چناران

نادرشاه افشار با استفاده از سیلمی های عرب و مادیان های نژاد ترکمن اسب جدیدی ایجاد کرد که استقامت بیشتری داشت. مطمئنا امروز از این تلفیق اسب چناران تولید نمیشود و مشخصات و کیفیت اسبها در ان تاریخ براساس اسبهای همان زمان و نیازهای آن روز بوده است.

نقش اسب ترکمن در اسب مارواری هند

اسب مرواری که به نام منطقه مارواری (جودپور کنونی) در شمال غربی هند نامگذاری شده است، اسب مارواری که امروز می شناسیم، از تلاقی آخال تکه، اسب نسایی (نژاد منقرض شده ای که زمانی بومی ایران بود) و نژاد اسب ترکمن چناران که در زمان نادرشاه به هند آمدند

اسب ترکمن در مسابقات و ورزشهای سواره

اسب ترکمن با توجه به فرم بدنی قوی و آزموده شده طی قرنها قابل استفاده برای تمام ورزشهای سواره هست و نسلهای جدید با توجه به جزییات کاربرد و نیازهای ورزشی با تغییراتی در اناتومی بصورت حرفه ای قابل رقابت با نژادهای خارجی میباشد. .

جهت مشاوره خرید اسب ترکمن اخال تکه و خرید اسب ترکمن یموت به شماره 09124608266 تماس بگیرید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *