ضرب المثلهايي كه درباره اسبها وجود داره

Dr_Ghaffari

Active member
راستي مرضيه خانم شما ضرب المثل نگفتيد ؛ فقط " نعل در آتش انداختيد" و رفتيد ! فكر مي كنم وقت آن رسيده باشد كه دوستان تسليم شوند تا با خيال آسوده آخرين تيرهاي در تركش را ارسال كنم ! حكايت ضرب المثل " نعل در آتش انداختن " هم شنيدني است .
در قديم عقيده داشتند اگر خواستيد كسي را كه از شما دور است ببينيد نام او را روي نعل بنويسيد و نعل را در آتش بياندازيد با اين كار او ياد شما خواهد كرد و به نزد شما خواهد آمد ! مرضيه خانم هم با يك پاسخ بدون ارسال ضرب المثل مرا به صفحه ضرب المثل كشاندند و اصطلاحا نعل در آتش انداختند !
 

مرضیه

Member
نه دکتر جون هنوز یه کوچولو برا اعتراف زوده ،اینم برا اینکه مطمئن بشید راست میگم"نعل گرفتن " کنایه از بی اثر کردن، از کار انداختن ...اونم که نگفتم، به قول خودتون سیاستم بود...!!!!
 

Dr_Ghaffari

Active member
"خر ما از خران بحريني است حرمتش كن كه واجب عيني است!"
دادار جان ضرب المثل زيبايي بود بيت بالا هم براي جوابش ارسال شد ولي مي بينم يكي از خر مي گويد و ديگري از اسب !
مرضيه خانم شما هم كه " سوار اسب شاهي " مثل اينكه حالا حالا هم خيال پياده شدن نداريد ! به حال ما پابرهنگان پياده هم دل نمي سوزانيد !
 

مرضیه

Member
ببخشید ...!خره حیوونکی جا موند....
"آسوده کسی که خر ندارد از کاه و جوش خبر ندارد."
منظورتون چیه "یکی از خر میگه یکی از اسب؟"
 

Dr_Ghaffari

Active member
به قول خودتان خر حيوانكي درفعه قبلي هم جا مانده بود.
ولي خودمانيم داريد "عنان نرم مي كنيد و اسب گرم مي كنيد" با اين اوصاف شما هنوز مسابقه را شروع نكرده ايد و من باخته ام . شديم "خر پوزه سياه"
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
Dr_Ghaffari گفت:
به قول خودتان خر حيوانكي درفعه قبلي هم جا مانده بود.
ولي خودمانيم داريد "عنان نرم مي كنيد و اسب گرم مي كنيد" با اين اوصاف شما هنوز مسابقه را شروع نكرده ايد و من باخته ام . شديم "خر پوزه سياه"
چی شد از اسب به خر کشید بحث؟ از اسب خیری ندیدید؟
 

مرضیه

Member
نه دوستان ، اگر دقت کنید ،اسب و خری همزمان شده...
به قول معروف :این همه خر هست و ما پیاده میریم؟؟؟ آخه میگن :"کسی که اسب نداره ،پا نداره....!"
این هم بخاطر اون دفعه که جا موند، دلش نسوزه طفلی..."از خر میپرسی چهارشنبه کیه؟"
 

Dr_Ghaffari

Active member
امير خان شاعر مي گويد:" در تنگناي قافيه خورشيد خر شود" حالا هم "قصور اسب است وفور خر !"
مرضيه خانم هم كه " گوش خوابانده اند " براي باختن من ! ولي به همه شما مي گويم "خواب ديديد خير است"
 

مرضیه

Member
استاد ما از این جسارت ها نمیکنیم...ولی فکر میکنم گوش خواباندن هم یه جورایی اصطلاحه، نیست؟!
اما بیچاره آن کسی که "از درد لاعلاجی، به خر میگه خانم باجی"
دکتر جان ما هواداران رقابتی سالمیم، از اطلاعات خوبتون بسیار بهره بردم. جاداره قبل از پایان تشکر کنم...!من همیشه عجول بوده ام...!!!!!
 

Dr_Ghaffari

Active member
نه ! واقعا ضرب المثل هست ! و به رفتار اسب بر مي گردد كه گوش را مي خواباند و با تهديد منتظر فرصت مناسب مي ماند . و وقتي به يكي بگويند " گوش خواباندي" يعني منتظر فرصت هستي .اما ضرب المثلي كه آورديد در صفحات قبل آمده بود و آيا شما تسليم شديد كه عنوان كرده ايد جاداره قبل از پايان تشكر كنم ! اگر اينچنين است كه فكر مي كنم دوستان ديگر هم چيزي در چنته نداشته باشند و من فردا تعدادي ضرب المثل اسبي و خري ارسال خواهم كرد . البته براي خر شايد بتوانم همين مقدار ديگر ضرب المثل و ابيات ظريف بياورم ولي " انحراف از موضوع است" من هم از تمام دوستان كه همت كردند و ياري كردند كه اين موضوع در رديف اول موضوعات انجمن جاي گرفت سپاس گزاري مي كنم . " صداي خر به خدا نمي رسد" اما عربها مي گويند :"القي نعله" يعني نعل را افكند در اصطلاحشان يعني زن را طلاق داد نكند دوستان هم نعل افكندند و ما را طلاق دادند ..؟
الباقي كه بسيار است در روزهاي آتي ارسال خواهد شد تا محل براي همراهي دوستان بماند.
 
دکتر جان انگار دیگه کسی نیست الا خودم که اگه اون روز تا حالا برای این پست "یابو آب دادم" به خطر گل روی شما بود که "خب اسمادونا بتازونین" (اسب هاتون را بتازونید). حالا هم که "یابوم جا ورداشته" و مثل "خر افسار گسیخته" شدم فقط به خاطر پایان خاطر انگیز آن است که همراه با لهجه اصفهانی باشه!!! :)

سخن کوتاه کنم که عاقبت اینگونه گفتن همچو "يابوی پیش آهنگی است که آخرش توبره کش میشه".
بسیار متشکرم از این نوشته های خوب و زیبا و احسنت به این همه اطلاعات و مهمتر از آن بازنویسی آنها از ذهن هر چند که با مراجعه به نوشته باشه.


یابو آب دادن: اصطلاحی اصفهانی و پر مصرف و کنایه از بی خیال شدن و محل نگذاشتن است. مثلا" وقتی کسی را میبینی و به رو خودت نمیای و راهت را کج می کنی که تو را نبینه می گی براش یابو آب دادم!!
یابوش جا ورداشته: اسبش رم کرده
خر افسار گسیخته: بی ادب و غیر مقید در کارها
یابو پیش آهنگ، آخرش توبره کش شد: کسی که در زندگی تند می راند و در نتیجه زود می ماند


و برای حسن ختام قسمتی از نوشته ای که برای حکم های قهرمانی اسطوره های زیبایی امسال داده بودیم نوشته بودند:
".... بی گمان رخش که اسطوره اسبان اساطیری ماست، خون خود در رگ اینان به وراثت دادست"


باز هم ممنون
 

مرضیه

Member
. بابت تکراری بودن ضرب المثل عذر میخوام . باور بفرماییدمنظور من اینی نبود که برداشت کردید ولی اگه موافق با شید به احترام اسب ایرانی عزیز که زنگ پایان رو زدند مطلب رو تمام کنیم و هر کس مثلهای نگفته اش رو رو کنه.نظرتون چیه؟ من هنوز یه چیزایی ته تهای ذهنم وول میخوره و میخواد بزنه بیرون. نمونه اش..
"اسب را به زبان بریده بستن"
حکایتش قشنگه. اگه خواستید مینویسم.
"خر بیکار خودش رو به دار انوشیروان میزنه." این هم خیلی حکایت زیبایی داره .
انوشیروان عادل رو که همه میشناسید؟ اون بخاطر اینکه ممکنه زیر دستانش به هر دلیلی مانع از ملاقات مردم با اون بشن،زنجیری در شهر قرار میده که به واسطه ی اون شخصی که موفق به دیدار او نشده میتونه انوشیروان رو خبر کنه. روزی خر پیری که صاحبش اون رو بیرون انداخته خسته و گرسنه بطور اتفاقی به محل زنجیر میرسه و برای خاراندن خودس رو به زنجیر میزه. انوشیروان دستور میده که شخصی رو که باهاش کار داره بیارن. ماموران به محل رفته و به ناچار خر رو همراه خودشون میارن. انوشیروان با دیدن خر زخمی و گرسنه صاحبش رو احظار میکنه و به او میگه که تا وقتی که خر بمیره باید از اون نگهداری کنی و رسیدگی. چرا که تا وقتی جوون بوده ازش کار کشیدی و حالا که ناتوان شده او رو رها کردی...
منتظر جوابتون میمونم.
 

Dr_Ghaffari

Active member
دوستان من اين قدر براي پايان يافتن ضرب المثلها " سم به زمين نكوبيد " كه من هنوز يكه و تنها مي توانم تا 100 روز ديگر روزي يك ضرب المثل اسبي و يك ضرب المثل خري بگويم !اسب ايراني شما هم گذاشتيد آخر كار كه بگوييد " كار را كه كرد آنكه تمام كرد !" اما لذت بردم انتظار من از راه اندازي اين بخش اين بود كه دوستان در شهرستانها ضرب المثلهاي محلي را بگويند كه كمتر ديدم و شما هرچند در اين ميدان " دير آمديد ؛ شير آمديد !" حالا هم اگر مي توانيد با من " عنان در عنان بتازيد " ولي بدانيد كه كارتان " نعل روي نعل كوبيدن است" اما از نعل بگذريم كه ما " اسب نداشته نعل خريديم" اجازه بدهيد "خرمان را حنا كنيم " و ببريم عروسي كه حكايت "خواندن خر به عروسي" هم زيباست :
خركي را به عروسي خواندند خر بخنديد و شد از قهقهه سست !
گفت" من رقص ندانم به سزا مطر بي نيز ندانم به درست" !
بهر حمالي خواندند مرا ! كآب نيكو برم و هيزم چست !
الباقي براي شبهاي 100 روز آينده :" تازه نوبت رقص شتر رسيده است !"
 

مرضیه

Member
پس بریم تا ببینیم به کجا میرسیم... :) ."آت آدم نگ قاناتی دیر" یک ضرب المثل ترکمنی هست ،یعنی اسب برای انسان مثل بال برای پرندگان است." من اینطوری هم شنیدم که میاسب بال های جوانمردی است.
و نیز در ارتباط با خر گرامی هم"از خر افتاده خرما پیدا کرده"
خوشحالم که مطلب تموم نشده...!!! :)
 

DADAR

Member
asbe irani alhagho val ensaf ke ahle esfehooni
in ham yek masale kharrakie digeh

"A donkey always says thank you with a kick."
-
Kenyan
 
نه دکتر جان اینطور هم که نشان دادم نیست!! البته وقتش بود می گشتم کلی پیدا می کردم اما شرمنده این چند روزه خیلی سرم شلوغه. شب عید، تعاونی، آدما را پیدا کردن برای کار آمارگیری عرب ایرانی، برنامه ریزی اسبواره، برنامه ریزی یک سری مسابقات، طراحی جدید سایت، تنظیم یک قرارداد کاری و .... خلاصه فعلا" بیشتر خواننده گفته های زیبای شما و دوستان هستم.

مرضیه خانم حالا که بحث ترکمنی شد یه سر به این آدرس بزن که کلی ضرب المثل اسبی ترکمنی داره:
http://tamimjorjani2.blogfa.com
 

مرضیه

Member
ممنون اسب ایرانی عزیز.یه چندتایی یادگار دوستان انجمن شعر داشتم حالا حتما به آدرس شما هم سر میزنم...!
دکتر کارتون سخت شد،من یار دوازدهم هم دارم...!!! ;)
 
بالا