اسب

فواید اسب سواری برای کودکان با بیماریهای خاص

عکس اسب و دخترک اختلال شخصیت

فواید اسب سواری برای کودکان با بیماریهای خاص

به خوبی شناخته شده است که چگونه حیوانات می توانند قدرت شفابخشی خاصی داشته باشند، به ویژه در افراد آسیب دیده. من این فرصت را داشتم تا شخصاً برخی از مزایای اسب سواری را برای کودکان با نیازهای ویژه مشاهده کنم.

اسب درمانی که شامل فعالیت هایی با اسب یا محیطی است که ارتباطی با اسب دارد، درمان با کمک اسب نامیده می شود. درمان با کمک اسب کمک زیادی به ارتقای رشد جسمی، روانی، اجتماعی و آموزشی در افراد به ویژه کودکان با نیازهای ویژه می کند.

درمان با کمک اسب به تحریک کل بدن کمک می کند. صرف نظر از سن آنها، زمانی که بیمار بر اسب سوار می شود، افزایش قابل توجهی در عزت نفس آنها مشاهده می شود. هنگامی که سایر درمان ها مانند روان درمانی، موسیقی درمانی، گفتار درمانی، حس درمانی همراه با اسب درمانی باشد، به افزایش توانبخشی بیمار کمک می کند.

در اینجا فهرست مختصری از چگونگی کمک درمانی اسب می تواند به انواع مختلف چالش ها کمک کند.

چالش های آموزشی
درمان با کمک اسب به بهبود تمرکز و توجه کمک می کند. برای افرادی که با دامنه توجه کم به چالش کشیده می شوند، اسب سواری می تواند به آنها کمک کند تا نحوه تمرکز را بیاموزند و همچنین مهارت های حل مسئله خود را ارتقا دهد.

چالش های اجتماعی
توسعه مسئولیت، پشتکار، احترام و عشق نسبت به موجودات دیگر از طریق درمان با کمک اسب ارتقا می یابد. بیمار نگرش مثبتی پیدا می کند که به روابط خانوادگی و اجتماعی کمک می کند.

چالش های فیزیکی
زمانی که بیمار در حال اسب سواری است، حس تعادل او بهتر می شود. مهارت و هماهنگی حرکتی آن‌ها همانند عضلاتشان بهبود می‌یابد. درمان با کمک اسب به بیماران کمک می کند تا حرکت مستقل در شانه و لگن خود را تجربه کنند. این به ویژه برای بیمارانی که به دنبال کمک برای ایجاد ثبات خوب در راه رفتن هستند مفید است. اسب سواری همچنین به ایجاد احساسات مثبت در کل ذهن کمک می کند.

چالش های روانی
اسب سواری باعث افزایش احساس اعتماد به نفس و عزت نفس می شود. بیمار همچنین احساس امنیت را تجربه می کند. درمان با کمک اسب به بیماران کمک می کند بر احساساتی مانند ترس و ناامنی غلبه کنند. غلبه بر ترس و به دست آوردن اعتماد به نفس به بیماران کمک می کند تا در زندگی روزمره خود به خوبی عمل کنند.

درمان با کمک اسب – چگونه کار می کند؟
هر بیمار نوع متفاوتی از چالش را دارد. افرادی که علائم مشابهی دارند ممکن است درجات متفاوتی از چالش مشابه داشته باشند. از این رو هر بیمار باید بر اساس نیاز به نوع چالش و همچنین شدت آن درمان شود. بر اساس پیشرفت بیمار، تنظیمات مستمری در روال درمان وجود دارد. این بدان معناست که هنگام انجام درمان با کمک اسب، مجموعه خاصی از فعالیت‌ها یا تمرین‌ها وجود ندارد. درمان بر اساس نیاز سفارشی می شود.

تمرینات مختلف به طور متفاوتی برای بیماران مفید است. تمرینات توصیه شده برای هدف قرار دادن گروه های عضلانی خاص، اندام های بدن یا نواحی خاص بدن است. هدف از درمان با کمک اسب کمک به بیماران برای توسعه ویژگی ها و مهارت های مورد نیاز مانند مسئولیت پذیری، مسئولیت پذیری، خودکنترلی، مهارت های حل مسئله و همچنین افزایش اعتماد به نفس آنها است. درمان با کمک اسب یک محیط راحت ایجاد می کند که در آن بیمار و درمانگر می توانند چالش های رفتاری و عاطفی را شناسایی کرده و آشکارا به آنها رسیدگی کنند.

درمان با کمک اسب برای کدام نوع نیازهای ویژه مناسب تر است؟
افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)
توجه به این نکته مهم است که هر فرد اوتیسمی با چالش های مختلف و درجات مختلفی از حساسیت شخصی منحصر به فرد است. با این حال، رایج‌ترین چالش‌ها پردازش حسی، مهارت‌های ارتباطی توسعه نیافته (کلامی و غیرکلامی)، آگاهی بدن، تعادل و مشکل در تمرکز هستند.

اندام های حسی دهلیزی به تجربه جهت گیری و تعادل کمک می کنند. این اندام های حسی در داخل گوش داخلی قرار دارند. این اندام های حسی با تغییر شیب، سرعت و جهت تحریک می شوند. اسب سواری راه را برای تحریک لازم به منظور تقویت حسی ایجاد می کند. بنابراین درمان با کمک اسب به افرادی که در پردازش حسی با مشکل مواجه هستند کمک می کند تا بر چالش خود غلبه کنند.

هنگامی که فردی سوار بر اسب است، یاد می‌گیرد که چگونه بدن خود را متعادل کند و بدن خود را با ریتم حرکات اسب حرکت دهد تا از سقوط از اسب جلوگیری کند. این به افراد کمک می کند تا تعادل بدن و همچنین تمرکز بر حرکت اسب را ایجاد کنند.

بهترین اسب برای کودکان اوتیسم

در انتخاب بهترین اسب برای کودکان اوتیسم، نژاد، شخصیت، تربیت و آموزش اسب بسیار مهم هستند. اسب هایی که برای این منظور مناسب هستند باید بسیار آرام و صبور باشند و مهارت کافی در برقراری ارتباط با افراد دیگر داشته باشند.

از نژادهایی که برای کودکان اوتیسم مناسب هستند، می توان به نژادهای کاسپین پونی، ولش پانی، فلابلا و شتلند پونی اشاره کرد. این نژادها به دلیل شخصیت دوستانه، انعطاف پذیری و قابلیت تطبیق بالا با کودکان اوتیسم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

به همین دلیل، قبل از انتخاب اسب برای کودک خود، بهتر است با متخصصان تربیت اسب و روانشناسان مشورت کنید تا بهترین نژاد و شخصیت اسب را برای نیازهای کودکان اوتیسم تعیین کنند.

افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
افرادی که دچار اختلال استرس پس از سانحه می شوند در حالت دائمی و بسیار هوشیار هستند. آنها احساس می کنند در معرض خطر اتفاقات روزمره هستند. وضعیت اسب به عنوان یک طعمه آن را مجبور می کند همیشه هوشیار باشد. وقتی افرادی که دچار PTSD می شوند با اسب ها تعامل دارند، اغلب بازتابی از حالت عاطفی را در واکنش های اسب می بینند.

هنگامی که افرادی که دچار PTSD می شوند به اسب سواری می پردازند، شروع به اعتماد به حیوان می کنند. این اعتمادسازی به توسعه یا بازیابی اعتماد کمک می کند. این برای افرادی که توانایی اعتماد خود را به دلیل تجارب ناخوشایند زندگی مانند رها شدن، خیانت زناشویی، آزار جنسی یا فیزیکی، بی توجهی و غیره از دست داده اند، حیاتی است.

با یادگیری مراقبت از اسب و نظافت آنها، افرادی که دچار PTSD می شوند می توانند تمرکز خود را از رنج خود منحرف کنند. آنها یاد می گیرند که چگونه مراقبت و عشق خود را از طریق تعامل دوستانه با اسب هدایت کنند. کار با یک حیوان بزرگ به این افراد کمک می کند تا بر PTSD غلبه کنند و اعتماد به نفس از دست رفته خود را به دست آورند. این اعتماد به نفس به تدریج به تعامل آنها با افراد دیگر سرازیر می شود.

افراد با کنترل عضلات توسعه نیافته
زندگی در بدنی که کنترل کمی روی آن داشته باشد یا اصلاً کنترل نداشته باشد دشوار است. چالش‌ها می‌توانند محدود یا بدون حرکت اندام یا مشکل در هماهنگی یا اختلال بینایی یا ناتوانی گفتاری و غیره باشند. درمان با کمک اسب به افراد دارای معلولیت کمک می‌کند تا فرصتی برای احساس کنترل بدن خود داشته باشند.

حرکت اسب می تواند به کشش و/یا شل کردن ماهیچه های سوارکار کمک کند. این می تواند به فرد کمک کند تا قدرت بدن، تون عضلانی و همچنین وضعیت بدن خود را بهبود بخشد. مشاهده شده است که اسب سواری به بهبود اختلالات تنفسی کمک شایانی می کند و همچنین یک درمان عالی برای ناتوانی گفتاری است.

نتیجه گیری
درمان با کمک اسب به افراد کمک می کند تا بر بسیاری از چالش ها غلبه کنند. چه مشکلات جسمی و چه مشکلات سلامت روانی. مانند هر درمانی، درمان با کمک اسب اهدافی را برای کمک به افراد برای غلبه بر چالش ها و ناتوانی های خود تعیین می کند. این اهداف به صورت دوره ای برای ارزیابی پیشرفت و طراحی مجدد رژیم ورزشی برای بیمار ارزیابی می شوند. گفتنی است، باید احتیاط کرد. به عنوان یک مراقب، باید اطمینان حاصل شود که درمان توسط یک متخصص دارای مجوز/مجوز تسهیل می شود.

جهت مشاوره اسب درمانی و سوارکاری در تماس باشید 09124608266

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *